Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 czerwca 2018 r., sygn. II SA/Kr 467/18

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie : Sędzia WSA Jacek Bursa Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Protokolant: Maksymilian Krzanowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 czerwca 2018 r. sprawy ze skargi A. K., K. K., B. S. i K. S. na decyzję nr [...] [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] lutego 2018 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wydania nakazu rozbiórki I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] solidarnie na rzecz skarżących A. K., K. K., B. S. i K. S. kwotę 997 zł (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowalnego w W. decyzja z dnia 24 listopada 2016 r. nr [...] działając na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 80 ust. 2 pkt. 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (Dz. U. z 2016 r. , poz. 290) a także na podstawie art. 104 § 1 K.p.a. orzekł o odmowie wydania decyzji o nakazie rozbiórki, w sprawie wykonanego przez Urząd Gminy B. odprowadzenia wód opadowych połączonych ze ściekami socjalnymi. W uzasadnieniu organ podniósł, że w dniach 10 i 22 czerwca 2016 r., przeprowadzono czynności kontrolne z udziałem wszystkich zainteresowanych stron. W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono, że od strony wschodniej budynku WDK w W. znajdują się 3 studnie zbiorników wybieralnych na ścieki sanitarne. Obok tych studzienek zlokalizowana jest studnia z kręgów betonowych. Natomiast na posesji A. i K. K. usytuowana jest studzienka z kręgów betonowych, w której zgromadzone są ścieki sanitarne. Ścieki sanitarne ze studzienki odprowadzane są rurami betonowymi do cieku wodnego zgodnie ze spadkiem terenu w kierunku wschodnim. W powyższej studzience stwierdzono drugi dopływ z kierunku południowego. Budynek WDK nie posiada kanalizacji deszczowej. Woda z rynien przy połaci dachowej odprowadzana jest rurami spustowymi na powierzchnie terenu. Odwodnienie z placu parkingowego, który znajduje się od strony zachodniej, odbywa się przy pomocy kraty ściekowej, z której to rurą PCV wody opadowe odprowadzane są do powierzchniowego koryta betonowego biegnącego wzdłuż drogi gminnej na żwirek. Ponadto wody powierzchniowe opadowe z drogi powiatowej oraz z rowu, który usytuowany jest wzdłuż drogi zgodnie z nachyleniem terenu odprowadzane są na drogę gminną. W dniu 11 lipca 2016 r., Urząd Gminy B. przedłożył opinię techniczną wraz z inwentaryzacją i ocenę gospodarki wodno-ściekowej wykonaną przez S. S., w której stwierdzono, że budowany rurociąg od wylotowej studzienki przepustu pod drogą biegnący po dz. Nr [...] jest z rur betonowych dn. 300mm, o których zakupie i zabudowie nie ma żadnych dokumentów. Rurociąg ten widnieje na mapach projektowych, jakimi posługiwano się co najmniej od 2004 r., jako dn. 400mm co jest nieprawidłowe, gdyż dopiero od kolejnej studzienki zlokalizowanej na dz. [...] w kierunku cieku dopływowego do B. jest on z rur betonowych dn. 400mm. W opinii podano, że zabudowa rur betonowych dn. 400 i dn. 300 odbyła się w czasie obowiązywania Prawa wodnego z 1974 r, oraz Prawa budowlanego z 1974 r. Organ podniósł, ze nie udało się ustalić, że prace wykonano bez pozwolenia na budowę i wbrew obowiązującym wówczas przepisom prawa. Według zeznań świadków inwestycję wykonano w latach 80-tych w ramach czynu społecznego. Należy tutaj zaznaczyć, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 1983 roku o systemie Rad Narodowych i Samorządu Terytorialnego inwestycje mogły być realizowane poprzez czyny społeczne organizowane przez Rady Narodowe. Komitety czynu społecznego, które po ich zrealizowaniu ulegały rozwiązaniu. Należy więc uznać, że komitet budowy kanalizacji uległ rozwiązaniu, a dokumentacja czynu społecznego nie zachowała się w Urzędzie Gminy B.. Zgodnie przepisami obowiązującymi wówczas dotyczącymi okresów przechowywania akt z postępowań administracyjnych, akta związane z wydaniem pozwoleń na budowę posiadały kategorię objętą okresem przechowywania przez 10 lat, a potem mogły ulec zniszczeniu. Dopiero od 1 stycznia 1995 r., tj. po wejściu w życie ustawy z 7 lipca 1994 roku - Prawo Budowlane dokumentacja związana z wydaniem wydania pozwolenia na budowę powinna być przechowywana przez okres istnienia obiektu. W związku z powyższym ewentualne roszczenia związane z wykorzystaniem przez inwestora działek nr [...] oraz [...], mogą być dochodzone w trybie postępowania cywilnego. Organ chcąc rozstrzygnąć sprawę zgodnie z wnioskiem musiał mieć niepodważalne wnioski, że inwestycja była samowolą budowlaną, a takich dowodów nie mógł zgromadzić.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00