Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 września 2015 r., sygn. II SA/Ol 597/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant st. Referent Maciej Lipiński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 września 2015r. sprawy ze skargi A. Sz. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]" Nr "[...]" w przedmiocie dostosowania bramy wjazdowej i furtki wejściowej do stanu zgodnego z prawem oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta O., na podstawie art. 51 ust. 7 i ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2013r., poz. 1409, ze zm., dalej jako: Prawo budowlane) nakazał właścicielom działki nr "[...]" w O. przy ul. M. "[...]": L. K. i S.K. dostosowanie bramy wjazdowej i furtki wejściowej na posesję na działce nr "[...]" w O. do stanu zgodnego z prawem, t.j, takiego, w którym brama i furtka nie będą otwierać się na zewnątrz działki, w terminie do dnia 15 czerwca 2015r. W uzasadnieniu podano, że w wyniku kontroli legalności budowy budynku garażowego zlokalizowanego na działce nr "[...]" i obsługi komunikacyjnej (wjazdu i wejścia na posesję) ustalono, że budynek garażowy został wybudowany bez wymaganej zgody właściwego organu, ale został zalegalizowany decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego w O. nr "[...]" z dnia "[...]" w zakresie zgodnym z inwentaryzacją budowlaną stanowiącą załącznik nr 2 do decyzji. Wskazano, że w opisie technicznym do inwentaryzacji i obliczeń statycznych przedmiotowego garażu zawarty jest zapis, że teren działki jest całkowicie ogrodzony i zagospodarowany, a na planie zagospodarowania terenu zaznaczony jest wjazd do garażu. W ocenie organu nie zatem ma podstaw do kwestionowania legalności wjazdu i wejścia na teren działki, na której znajduje się budynek garażu, ponieważ zostały one zalegalizowane prawomocną decyzją. Wskazano, że poprzednia decyzja organu w niniejszej sprawie z dnia "[...]" została uchylona decyzją Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w O. z dnia "[...]". W związku z tym, wykonując zalecenia organu odwoławczego, organ I instancji dokonał szeregu czynności. W trakcie oględzin ustalono, że przedmiotowe ogrodzenie wygląda tak, jak na dokumentacji fotograficznej załączonej do operatu szacunkowego przedmiotowej nieruchomości z października 1995r. z wyjątkiem koloru wyprawy elewacyjnej murowanego ogrodzenia oraz bramy wjazdowej. Na podstawie operatów geodezyjnych uzyskanych z Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej geodeta uprawniony dokonał analizy przebiegu lica ogrodzenia z aktualnego operatu z wynikami pomiaru z operatów z lat 1988 i 1993r., w wyniku której uznał, że ogrodzenie pozostało niezmienione. Wynik tej analizy jest zbieżny z zeznaniami świadków, złożonych pod rygorem odpowiedzialności karnej. Także zdjęcia lotnicze, dostępne na stronie internetowej Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej Miasta O., nie potwierdzają zmiany przebiegu ogrodzenia działki przedmiotowej nieruchomości od strony działki nr "[...]", która nastąpić miała po wydaniu decyzji legalizacyjnej. Natomiast zdjęcia dostarczone przez A. S. w ocenie organu nie dokumentują zmiany przebiegu ogrodzenia. Ponadto z zeznań jednego ze świadków wynika, że ogrodzenie widoczne na tych zdjęciach jest ogrodzeniem działki sąsiedniej oraz że zdjęcia te nie przedstawiają ogrodzenia działki nr "[...]" od strony działki nr "[...]", ponieważ ogrodzenie to w 1992r. nie istniało. Natomiast różnice w przedstawianiu na różnych mapach przebiegu ogrodzenia działki nr "[...]" od strony działki nr "[...]" wynikają ze skali tych map. Ogrodzenie posesji zostało zatem zalegalizowane prawomocną decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego w O., a przeprowadzone postępowanie nie potwierdziło wykonania robót budowlanych związanych z przebudową i rozbudową ogrodzenia - poza wymianą bramy i montażem furtki - po legalizacji budynku garażu. Przy czym po wymianie bramy zarówno brama, jak i furtka otwierające się na zewnątrz działki, wymagają dostosowania do stanu zgodnego z przepisami technicznymi. Zgodnie bowiem z § 42 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie bramy i furtki w ogrodzeniu nie mogą otwierać się na zewnątrz działki. Także obowiązujące wcześniej niż przywołane rozporządzenie przepisy techniczne określały, że bramy i furtki nie mogą otwierać się na zewnątrz działki. W związku z tym na właścicieli działki nałożono obowiązek na postawie art. 51 ust. 7 Prawa budowlanego.