Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 maja 2017 r., sygn. III SA/Wr 238/17
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Dukiel, Sędziowie Sędzia WSA Maciej Guziński, Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca), Protokolant specjalista Katarzyna Jastrzębska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 18 maja 2017 r. sprawy ze skargi J. C. na uchwałę Rady Miasta K. G. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną uchwałą Rada Miasta A. stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego J. C. (dalej także jako "skarżący") - na podstawie art. 383 § 1 pkt 5 i § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 15 ) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.; zwanej dalej w skrócie "u.s.g.") z powodu naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego Gminy Miejskiej A. oraz z powodu zarządzania działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia Gminy Miejskiej A. (dalej jako "Gmina").
W uzasadnieniu zaskarżonego aktu między innymi podano, że zgodnie z treścią przepisu art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Komisja Regulaminowa Rady Miasta w związku z powzięciem informacji o możliwości naruszenia przez skarżącego art. 24f wystąpiła do Wojewody D., jako organu nadzoru, z pismem z dnia [...] o wyjaśnienie, czy nie zachodzi sytuacja złamania ustawowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej przez radnego z wykorzystaniem mienia gminy. W piśmie z dnia [...] Wojewoda wskazał, że to Rada Miasta powinna przeprowadzić rzetelne i dokładne postępowanie wyjaśniające mające na celu bezsporne wyjaśnienie jaką funkcję pełni skarżący w lokalnej gazecie i czy ta gazeta świadczy usługi na rzecz Urzędu Miasta oraz dla miejskiej spółki komunalnej, za które otrzymuje wynagrodzenie z budżetu gminy. Komisja Regulaminowa ustaliła, na podstawie oświadczeń majątkowych skarżącego za lata [...] i [...], że pełnił w tym czasie funkcję Prezesa Zarządu B. Sp. z o.o. z siedzibą w A. Dodatkowo z informacji Krajowego Rejestru Sądowego z dnia [...] wynika, że pełni on funkcję jednoosobowego zarządu tej spółki i jest uprawniony do jej reprezentacji. W okresie pełnienia przez skarżącego mandatu radnego spółka przyjęła od tej Gminy zlecenia, za które wystawiła faktury: