Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Ol 88/09

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant Ewa Wyszyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2009 roku sprawy ze skargi A.B. na zarządzenie zastępcze Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Zarządzeniem zastępczym z dnia "[...]" nr NK "[...]" Wojewoda stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w N. A. B. W uzasadnieniu wskazano, iż radny prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem należącego do gminy mienia, czego zabrania przepis art. 24f ustawy o samorządzie gminnym. Podano, iż A. B. prowadzi działalność gospodarczą od 1 stycznia 1994r. Jednym z miejsc wykonywania tej działalności jest lokal położony w budynku znajdującym się w N. przy ulicy "[...]". Nieruchomość, na której usytuowany jest budynek, stanowi własność Gminy N. i jest dzierżawiony od Gminy przez P. P. Z oświadczenia radnego wynika, iż wynajmuje on we wskazanym budynku lokal na podstawie umowy najmu zawartej z P. P. w dniu 15 maja 1997r. na czas nieokreślony. Podkreślono, że zawarcie umowy dzierżawy nie powoduje przejścia prawa własności na dzierżawcę. Tym samym gmina nadal pozostaje właścicielem przedmiotowego gruntu i jest to mienie komunalne. Okoliczność, iż stosunek najmu lokalu nie łączy radnego bezpośrednio z gminą nie ma znaczenia dla ustalenia przesłanki wykorzystywania mienia komunalnego. Wyjaśniono ponadto, iż sformułowanie "z wykorzystaniem" zawarte w art. 24f ustawy o samorządzie gminnym nie warunkuje formy prawnej, okresu, czy też odpłatności wykorzystania mienia komunalnego w ramach prowadzonej działalności, a zatem chodzi o każdy rodzaj wykorzystywania mienia gminy. Podniesiono, iż skoro radny rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej przed rozpoczęciem wykonywania mandatu czyli przed złożeniem ślubowania w dniu 27 listopada 2006r., to zgodnie z art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów oraz sejmików wojewódzkich wygaśnięcie mandatu następuje wskutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności z mocy prawa z upływem 3 miesięcy od złożenia ślubowania, tj. z dniem 27 lutego 2007r. W tej sytuacji Rada Miejska stosownie do art. 190 ust.2 w zw. z art. 190 ust.1 pkt 2a Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich winna stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego w drodze uchwały najpóźniej w 3 miesiące od dnia wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu, tj. od dnia objęcia mandatu radnego. W przedmiotowej sprawie Rada Miejska w N. nie podjęła takiej uchwały, w związku z czym pismem z dnia 24 lipca 2008r. została wezwana przez Wojewodę do dokonania powyższej czynności. Uchwałą z dnia "[...]" Rada Miejska w N. odmówiła stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego A. B. W związku z tym Wojewoda wydał przedmiotowe zarządzenie zastępcze, po uprzednim zawiadomieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o takim zamiarze.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00