Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 29 marca 2017 r., sygn. II SA/Rz 967/16

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Małgorzata Wolska Sędziowie WSA Elżbieta Mazur - Selwa WSA Maciej Kobak /spr./ Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2017 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary za odbieranie odpadów bez wymaganego wpisu do działalności regulowanej -skargę oddala-

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi A. sp. z o. o. z siedzibą w [...] (dalej w skrócie: "skarżąca" lub "spółka") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej w skrócie: "SKO") z dnia [...] maja 2016 roku, nr [...]

w sprawie nałożenia kary pieniężnej za odbieranie odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Kwestionowana decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym. Decyzją z dnia [...] listopada 2015 roku, nr [...] Burmistrz Gminy i Miasta [...] nałożył na skarżącą spółkę karę pieniężną za odbieranie, w okresie marzec 2014 - październik 2014 roku, odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy i Miasta [...], bez wymaganego wpisu do działalności regulowanej, w łącznej wysokości 75 tys.

Organ ustalił, że w dniu 1 marca 2014 roku spółka zawarła umowę z J S.A., obejmującą świadczenie usług na odbiór odpadów komunalnych ze sklepu spożywczego [...], położonym w [...]. Z umowy wynika, że spółka będzie odbierać odpady komunalne z terenu nieruchomości, na której zlokalizowany jest sklep. Wbrew ustawowemu obowiązkowi spółka nie była wpisana do prowadzonego przez Burmistrza Gminy i Miasta [...] rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych obejmującego teren gminy [...]. Stosownie do treści art. 9b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U 2016r. poz. 250 ze zm.; dalej w skrócie: "ucg"), działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi zaś wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W myśl art. 9c ust. 1 ucg, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Sytuację braku wpisu normuje art. 9x ust. 1 pkt 1 ucg stanowiąc, że przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który odbiera odpady komunalne bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 - podlega karze pieniężnej w wysokości 5000 zł za pierwszy miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru oraz 10 000 zł za każdy kolejny miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru. Ponieważ spółka, prowadziła na terenie gminy [...] działalność związaną z odbieraniem odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu, nałożenie kary było zasadne. Wysokość nałożonej kary stanowi konsekwencję prowadzenia działalności bez wymaganego wpisu w okresie od marca 2014 r. do października 2014 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00