Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 czerwca 2016 r., sygn. II SA/Kr 451/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: WSA Jacek Bursa WSA Beata Łomnicka po rozpoznaniu w dnia 8 czerwca 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 18 lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu w charakterze strony oddala skargę
Uzasadnienie
Prezydent Miasta postanowieniem z dnia 18 listopada 2015 r. działając na podstawie art. 31 § 1 i 2 w związku z art. 123 K.p.a. odmówił dopuszczenia organizacji społecznej - Stowarzyszenia [...] do udziału w charakterze podmiotu na prawach strony w postępowaniu w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego pn. budowa zespołu czterech budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi na części działek nr [...], [...] obr. [...] [...] i budową zjazdu z działki nr [...] obr. [...] [...] oraz budową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na działkach nr [...], [...], [...] obr. [...] [...] przy ul. [...] w K. W uzasadnieniu organ podał, że w swoim wniosku stowarzyszenie wskazało, że jego celem statutowym jest działanie na rzecz ochrony [...], jako dzielnicy o określonej w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta K. strukturze przestrzennej i charakterze zabudowy. Równocześnie stowarzyszenie chce, aby charakter W. został utrzymany. Wnioskodawca wskazał również na potrzebę ochrony dziedzictwa historycznego [...], a udział w postępowaniu przyczyni się do zachowania charakteru W. i jej tożsamości. We wniosku wskazano, że za udziałem Stowarzyszenia w postępowaniu przemawia interes społeczny, poprzez integrowanie mieszkańców oraz inspirowanie do czynnego udziału, podejmowania inicjatyw i wspólnej pracy na rzecz W. i jej rozwoju, a jego współpraca z samorządem terytorialnym będzie niewątpliwie przyczynkiem do większej integracji społecznej mieszkańców W. Organ wskazał, że zgodnie z art. 31 § 1 K.p.a. dopuszczenie organizacji społecznej do udziału w postępowaniu w charakterze podmiotu na prawach strony następuje wtedy, gdy jest to uzasadnione celami statutowymi organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenia do jego celów należy miedzy innymi ochrona dziedzictwa historycznego W. oraz rozpowszechnianie wiedzy o jej historii i współczesności, podejmowanie i wspieranie działań na rzecz ochrony obiektów zabytkowych i dziedzictwa narodowego oraz działanie na rzecz Oborny W. jako dzielnicy określonej w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta poprzez uczestniczenie w postępowaniach administracyjnych, w których zachodzi konieczność ochrony charakteru i walorów poszczególnych osiedli W., przeciwdziałanie zmianie charakteru osiedli, w których dominuje budownictwo jednorodzinne i dostosowany tylko do takiego budownictwa układ komunikacyjny. W ocenie organu brak jest podstaw, aby dopuścić wnioskującą organizację społeczną do udziału w przedmiotowym postępowaniu. Wniosek o dopuszczenie do udziału na prawach strony w ośmiu odrębnych postępowaniach, administracyjnych (w tym jednym zakończonym) Stowarzyszenie [...] złożyło jednym pismem, bez powołania choćby przedmiotu poszczególnych postępowań. Stowarzyszenie w najmniejszym nawet stopniu nie nawiązuje w swym wniosku do przedmiotu spraw, ich zakresów i problematyki. W ocenie organu fakt ten nie pozwala przyjąć, iż organizacja społeczna wykazała jakikolwiek związek swych celów statutowych ze sprawami, w których chciałaby uczestniczyć na prawach strony. Stowarzyszenie podało, że jednym z jego celów jest uczestniczenie w procesach administracyjnych dla nowych inwestycji na terenie W. w celu utrzymania obecnego charakteru poszczególnych osiedli; jednak sam fakt, że planowane inwestycje znajdują się na obszarze W. nie może skutkować tym, że automatycznie stroną w postępowaniu powinno być Stowarzyszenie [...]. Oznaczałoby to, że "automatycznie" cała część miasta (na obszarze W.) stanowić może obszar swobodnej interwencji Stowarzyszenia w prowadzonych na tym terenie postępowaniach. Do właściwości odpowiednich organów administracji publicznej należy wydawanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy na konkretne inwestycje. Właściwe organy wykonując swoje zadania działają w obowiązującym porządku prawnym. Żadna organizacja społeczna, w trybie art. 31 § 1 pkt 2 K.p.a. nie może żądać dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu administracyjnym celem prowadzenia kontroli tych postępowań. Zakres inwestycji i jej lokalizacja nie wskazują by w wyniku jej realizacji mogło dojść do znaczącej ingerencji w ład przestrzenny. Inwestycja ta nie rzutuje zasadniczo na krajobraz tej części miasta. Sporządzona analiza urbanistyczna wokół terenu objętego wnioskiem jak i wyniki z analizy wskazały, że przedmiotowe przedsięwzięcie zarówno pod względem funkcji w obszarze analizowanym, jak i formy, stanowi kontynuację istniejącej licznie zabudowy. Podkreślenia wymaga fakt, iż teren inwestycji obecnie nieobjęty ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego zlokalizowany jest, zgodnie z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, na terenie wskazanym pod zabudowę mieszkaniową.