Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 maja 2015 r., sygn. II SA/Lu 894/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Witold Falczyński, Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Protokolant Starszy referent Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 maja 2015 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty planistycznej I. uchyla zaskarżoną decyzję, która nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz J.B. kwotę 3607 ( trzy tysiące sześćset siedem ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r. Prezydent Miasta L. na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kpa i art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz. U. z 2012, poz. 647 ) ustalił dla J. B. jednorazową opłatę planistyczną w wysokości [...] zł z tytułu wzrostu wartości nieruchomości położonej w L. przy ul. [...], oznaczonej jako działka nr [...] o pow. [...] m˛ w związku z uchwaleniem przez Radę Miasta L. uchwałą nr [...] z dnia [...] r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta L. - część IV (Dz. Urz. Woj. L. z dnia 23 maja 2005 r. Nr 99, póz. 1923). Organ stwierdził, że stosownie do art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazowa opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Jej wysokość nie może być wyższa, niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości. Organ ustalił, że do dnia 31 grudnia 2003r. przeznaczenie działki określał Miejscowy Plan Ogólny Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Funkcjonalnego L. Zespołu Miejskiego zatwierdzony uchwałą nr [...] z dnia [...]. Miejskiej Rady Narodowej w L. , zgodnie z którym położona była na obszarze V A 40PSBIV przeznaczonym pod przemysł, składy i bazy. Jako ustalenia realizacyjne wskazano wytwórnię ceramicznych i betonowych elementów budowlanych, bazę materiałową instalacji przemysłowych oraz zaplecze techniczne przedsiębiorstwa geologicznego do adaptacji trwałej. Pozostały teren rezerwowano pod budowę zaplecza remontowego budynków mieszkalnych, dróg i mostów oraz rozbudowę istniejącego obok zakładu farmaceutycznego. Po wygaśnięciu planu przedmiotowa nieruchomość była sklasyfikowana w rejestrze gruntów jako tereny zurbanizowane, niezabudowane. Faktycznie działka była zabudowana budynkiem magazynowym, a jej faktyczny sposób wykorzystania określony został jako przemysł, składy i bazy. Po uchwaleniu w dniu 17 marca 2005r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nieruchomość znalazła się na obszarze objętym symbolem AGc - poznaczonym pod tereny aktywności gospodarczej z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod różnego rodzaju działalność gospodarczą, zaplecza techniczne oraz bazy i składy materiałowe z wykluczeniem uciążliwych obiektów produkcyjnych, a także wszelkich obiektów kolidujących z sąsiedztwem terenów mieszkaniowych. Plan ustalił możliwość tworzenia nowych form działalności na pograniczu produkcji i usług oraz produkcji i nauki lub informatyki, np. inkubatorów przedsiębiorczości, ośrodków wyspecjalizowanych technologii, itp. oraz dopuścił lokalizację wielkokubaturowych obiektów handlowo - usługowych o pow. sprzedaży powyżej 2000 m˛ pod warunkiem, że teren jest objęty odpowiednią strefą polityki przestrzennej i możliwość przystosowania istniejących obiektów do nowych funkcji zgodnie z przeznaczeniem podstawowym. Wspomniana działka znalazła się w strefie polityki przestrzennej X5 - opisanej jako strefa lokalizacji wielkokubaturowych obiektów handlowo-usługowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m˛ z ustaleniem funkcji polegającej na koncentracji wielkogabarytowych obiektów handlu hurtowego i detalicznego wraz z możliwością realizacji składów i magazynów obiektów handlowych zlokalizowanych w innych częściach miasta oraz zapleczy technicznych i baz. Ponadto przedmiotowa działka leży w: strefie miejskiej Y2, Strefie Rekultywacji i Kontynuacji Tradycji SnK2 oraz Strefie Ochrony Krajobrazu z Daleką Ekspozycją Zewnętrzną EZ.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00