Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 lipca 2014 r., sygn. IV SA/Po 223/14

1. Status organów administracji przysługuje również, tworzonym w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zespołom orzekającym w sprawach opinii i orzeczeń, o jakich mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.).

2. Zespoły te podejmują swe rozstrzygnięcia, nazwane orzeczeniami, w formie decyzji administracyjnych.

3. Do postępowania w sprawach o wydanie orzeczenia, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. Nr 13, poz. 114, z późn. zm.) stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Teza urzędowa

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz Protokolant st. sekr. sąd. Monika Zaporowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 02 lipca 2014 r. sprawy ze skargi L. R., R. R. na decyzję Wielkopolskiego Kuratora Oświaty z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie indywidualnego nauczania 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wielkopolskiego Kuratora Oświaty na rzecz skarżących L. i R. R. kwotę 200 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wnioskiem z [...] września 2013 r. L. i R. R. (dalej też jako: "Wnioskodawcy", lub "Skarżący") zwrócili się do Zespołu Orzekającego działającego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w [...] (dalej jako: "Poradnia") o wydanie orzeczenia w przedmiocie indywidualnego nauczania ich [...], W. R., urodzonego [...] r., uczęszczającego do Szkoły Podstawowej [...].

Orzeczeniem nr [...] z [...] października 2013 r. Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej [...] (dalej jako: "Zespół Orzekający" lub "organ I instancji") - wskazując w podstawie prawnej na art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.; dalej w skrócie: "u.s.o.") - orzekł o potrzebie indywidualnego nauczania W. R. w okresie do końca zajęć dydaktycznych roku szkolnego 2013/14. W części ww. orzeczenia poświęconej diagnozie organ I instancji wskazał na nadpobudliwość psychoruchową dziecka na podłożu niedotlenienia okołoporodowego. Stwierdził, na podstawie dostarczonej przez rodziców dokumentacji oraz innych zebranych informacji i materiałów, że sprawność umysłowa [...] wykształcona jest poniżej norm rozwojowych. Prezentowany poziom opanowania materiału programowego jest, zdaniem organu, charakterystyczny dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Również badania przeprowadzone w Poradni (w latach 2008, 2009, 2011) świadczą o występowaniu niepełnosprawności intelektualnej u chłopca. Diagnoza neuropsychologiczna wykazuje, że istnieją podstawy do wnioskowania o organicznym uszkodzeniu ośrodkowego układu nerwowego. Skutkuje to występowaniem licznych i znaczących deficytów poznawczych, także w zakresie uwagi dowolnej i pamięci operacyjnej. Są to czynniki, które znacząco upośledzają procesy uczenia się, rozwój mowy oraz opanowywanie umiejętności szkolnych, w tym czytania, pisania i liczenia. Na podstawie analizy dokumentacji szkolnej stwierdzono, że [...] nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla klasy pierwszej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00