Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 września 2013 r., sygn. IV SA/Gl 109/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Adam Mikusiński Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Matan Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Protokolant St. sekr. sąd. Magdalena Kurpis po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Gliwice-Zachód w Gliwicach na uchwałę Rady Miejskiej w Pyskowicach z dnia 23 marca 2005r. nr XXIX/292/05 w przedmiocie spraw uczniów- regulaminu udzielania uczniom zamieszkałym w Pyskowicach pomocy materialnej o charakterze socjalnym oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Pyskowicach uchwałą z dnia 23 marca 2005 r. Nr XXIX/292/05 w sprawie regulaminu udzielania uczniom zamieszkującym w Pyskowicach pomocy materialnej o charakterze socjalnym, wydaną na podstawie delegacji ustawowej zamieszczonej w art. 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) unormowała zasady udzielania pomocy materialnej uczniom zamieszkałym w Pyskowicach.

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na powyższą uchwałę w części obejmującej § 6, 7 i 8 pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. wniósł Prokurator Rejonowy Gliwice - Zachód w Gliwicach. W skardze tej zarzucił przedmiotowej uchwale wydanie jej z naruszeniem przepisów art. 90f ust. 4 ustawy o systemie oświaty w związku z art. 75 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez wskazanie w § 6 wymogu, aby wniosek o przyznanie stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego zawierał szczegółowe uzasadnienie pożądanej formy pomocy materialnej, podczas gdy takie wymaganie nie wynika z przepisów ustawy. Nadto zarzucił tej uchwale określenie w § 7 i 8, że występowanie w rodzinie ucznia okoliczności uzasadniających przyznanie stypendium szkolnego, jak i wystąpienie zdarzenia losowego, winno być udokumentowanie odpowiednimi zaświadczeniami, orzeczeniem lub innym oficjalnym dokumentem, pomimo braku po stronie Rady Miejskiej upoważnienia do wydania przepisu prawa miejscowego modyfikującego postanowienia Kodeksu postępowania administracyjnego. W motywach skargi przywołano wpierw podstawy podjęcia powyższej uchwały, jak również treść kwestionowanych jej postanowień. W dalszej części skargi odniesiono się do poszczególnych zarzutów formułowanych wobec tej uchwały. Zdaniem wnoszącego skargę prokuratora, postanowienia § 6 kwestionowanej uchwały zawierały unormowania w zakresie składania wniosku o przyznanie stypendium socjalnego pozostające w sprzeczności z postanowieniami Kodeksu postępowania administracyjnego, a postanowienia ustawy o systemie oświaty nie dają podstaw dla ich wprowadzania. W odniesieniu do postanowień zamieszczonych w § 7 i § 8 zaskarżonej uchwały podkreślić należy, że Rada Miejska w Pyskowicach nałożyła na osoby ubiegające się o przyznanie stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego obowiązek udokumentowania okoliczności uzasadniających przyznanie tych form pomocy materialnej. Unormowanie takie stanowi modyfikację postanowień art. 75 i art. 77 Kodeksu postępowania administracyjnego, do czego organ samorządu terytorialnego nie jest uprawniony. W podsumowaniu skargi zaznaczono, że sygnalizowane naruszenie prawa jest nie tylko istotne, ale także rażące, co uzasadnia wniesienie skargi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00