Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 lipca 2013 r., sygn. II SA/Wr 360/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Alicja Palus Sędzia WSA - Ireneusz Dukiel /sprawozdawca/ Sędzia NSA - Halina Kremis Protokolant - Magda Minkisiewicz po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 17 lipca 2013 r. sprawy ze skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Trzebnicy z dnia 26 września 2012 r. Nr XXVII/268/12 w przedmiocie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Trzebnica oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Trzebnicy Zaskarżoną uchwałą z dnia 26 września 2012 r. nr XXVII/268/12 uchwaliła zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Trzebnica, przyjętego uchwałą Nr XVIII/195/2000 Rady Miasta w Trzebnicy z dnia 29 czerwca 2000 r. W postawie prawnej uchwały podano art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 647 ze zm., w skrócie dalej u.p.z.p.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm., w skrócie dalej u.s.g.).
Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na opisaną wyżej uchwałę wniósł Wojewoda Dolnośląski zarzucając, że Rada podejmując uchwałę w sposób istotny naruszyła § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233, zwanego dalej rozporządzeniem lub w skrócie R.M.I.) w zw. z art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 2 oraz z art. 28 ust. 1 u.p.z.p. w zw. z art. 7 Konstytucji RP.
Przedstawiając szczegółowe motywy podniesionego w skardze zarzutu organ nadzoru wskazał, że zgodnie z § 1 zaskarżonej uchwały Rada Miejska zmieniła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Trzebnica. W załącznikach do zaskarżonej uchwały Rada przyjęła tekst Studium (załącznik nr 1), rysunek Studium (załącznik nr 2) oraz rozstrzygnięcie w sprawie uwag wniesionych do projektu zmiany Studium (załącznik nr 3). Dalej autor skargi wyjaśnił, że zarzucane w sprawie naruszenie prawa polega na niesporządzeniu w uchwale tekstu jednolitego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w formie ujednoliconego projektu studium z wyróżnieniem projektowanej zmiany. Taki obwiązek w ocenie skarżącego wynika z przepisów wykonawczych do u.p.z.p. Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia, przepisy tego rozporządzenia stosuje się również do projektu zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w zakresie objętym zmianą. Na podstawie § 8 ust. 2 R.M.I. projekt zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy polegającej na uzupełnieniu studium o pojedyncze ustalenia, o których mowa w art. 10 ust. 2, wykłada się do publicznego wglądu w formie ujednoliconego projektu studium z wyróżnieniem projektowanej zmiany. Z kolei § 8 ust. 3 R.M.I. stanowi, że ujednolicona forma projektu studium, o której mowa w ust. 2, stanowi załącznik do uchwały, o której mowa w art. 12 ust. 1 ustawy. Zdaniem organu nadzoru oznacza to, że załącznikiem do uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy powinien być ujednolicony projekt studium z wyróżnieniem zmian. Tymczasem Rada Miejska, podejmując uchwałę, przyjęła tekst jednolity studium bez wyróżnienia jakichkolwiek zmian wprowadzonych do uchwały Rady nr XVIII/195/2000 z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Trzebnica.