Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. II SA/Sz 36/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Iwona Tomaszewska (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska,, Sędzia WSA Arkadiusz Windak, Protokolant Katarzyna Skrzetuska-Gajos, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 28 lutego 2013 r. sprawy ze skargi Spółki A. na uchwałę Rady Miasta Szczecin z dnia 24 maja 2010 r. ,nr XLVII/1191/10 w przedmiocie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych I. stwierdza nieważność § 4 ust.1 zaskarżonej uchwały, II. zasądza od Gminy Miasto na rzecz skarżącej Spółki A. kwotę [...] /[...] złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. Rada Miasta na podstawie art. 7 ust. 3 a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391) podjęła uchwałę Nr XLVII/1191/10 w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. W uchwale określono warunki jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, a także ustalono obowiązki związane ze świadczonymi usługami, między innymi, w § 4 ust. 1 uchwalono, że baza transportowa przedsiębiorcy ubiegającego się o uzyskanie zezwolenia powinna być zlokalizowana na terenie Gminy Miasta lub gmin bezpośrednio z nią sąsiadujących, na nieruchomości, do której przedsiębiorca ten posiada tytuł prawny.
Pismem doręczonym Radzie Miasta w dniu [...] r. Spółka A. wezwała organ do usunięcia naruszenia jej interesu prawnego poprzez uchylenie § 4 ust. 1 uchwały, który został wydany z przekroczeniem delegacji ustawowej z art. 7 ust. 3a i ust. 7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i w sposób wyraźny ograniczył dostęp do rynku przedsiębiorców spoza Gminy Miasto i gmin z nią sąsiadujących poprzez ustalenie wymogu posiadania bazy transportowej na terenie Miasta Gminy i sąsiadujących gmin przez przedsiębiorców ubiegających się o uzyskanie zezwolenia.