Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 2 listopada 2010 r., sygn. II SAB/Bk 54/10
1. Zarzucanie przez stronę organowi bezczynności oznacza niemożność uczynienia przedmiotem kontroli sądowej treści konkretnego aktu lub czynności organu, i odwrotnie.
2. Reprezentowanie strony skarżącej przez profesjonalnego pełnomocnika (radcę prawnego) wyłącza wynikający z art. 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) obowiązek sądu udzielania stronie "potrzebnych wskazówek co do czynności procesowych" oraz pouczenia jej "o skutkach prawnych tych czynności i skutkach zaniedbań".
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Mirosław Wincenciak, Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Roleder,, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Protokolant Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 02 listopada 2010 r. sprawy ze skargi P. U.-A. A. Sp. z o.o. w B. na bezczynność Rady Gminy W. w przedmiocie podjęcia uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych o treści wymaganej przepisami prawa oddala skargę
Uzasadnienie
Skargą z dnia 27.07.2010r. P. U. - A. "A." spółka z o.o. w B. zarzuciło Radzie Gminy Wyszki bezczynność polegającą na zaniechaniu podjęcia uchwały w przedmiocie wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości, w której wskazane zostałoby konkretne składowisko - miejsce odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których winny być transportowane odpady pochodzące z Gminy Wyszki. W uzasadnieniu skargi przedsiębiorstwo wskazało, iż w podjętej przez Radę Gminy Wyszki uchwale z dnia 18.03.2010r. Nr XXIII/173/10 dotyczącej określenia wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Wyszki, nie zostały wskazane konkretne miejsca odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których winny być transportowane odpady pochodzące z gminy Wyszki. Powyższa uchwała nie czyni więc zadość wymaganiom wynikającym z art. 7 ust. 3"a" ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz z par. 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30.12.2005r. w sprawie szczegółowego określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia. Skarżące przedsiębiorstwo nie jest w stanie w oparciu o treść podjętej uchwały ustalić miejsca, w którym można byłoby deponować odpady pochodzące z gminy Wyszki, co uniemożliwia mu prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości. Zaakcentowano w skardze, iż na obszarze gminy obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, należą do zadań własnych gminy, co wynika z art.. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Również w art. 16"a" ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27.04.2001r. o odpadach ustawodawca stwierdził, że do obowiązkowych zadań własnych gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi należy zapewnianie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami lub przedsiębiorcami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych albo zapewnienie warunków do budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przez przedsiębiorców. Przedsiębiorstwo wskazało na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17.07.2008r. sygn. IISA/Po 180/08 oraz wyrażone w piśmiennictwie stanowisko, co do konieczności uwzględnienia w akcie określającym wymagania stawiane przedsiębiorcom ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych, miejsc odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których odpady miałyby być przekazywane.