Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 9 listopada 2010 r., sygn. II SAB/Bk 61/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska,, sędzia WSA Mirosław Wincenciak, Protokolant Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 26 października 2010 r. sprawy ze skargi [...] A. Sp. z o.o. w B. na bezczynność Rady Miejskiej w A. w przedmiocie podjęcia uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych. oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] lipca 2010 r. [...] A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w B. wywiodło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku na bezczynność Rady Miejskiej w A., polegającą na zaniechaniu podjęcia uchwały w przedmiocie wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o zezwolenie na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości, w której wskazane zostałoby konkretne składowisko - miejsce odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, do których winny być transportowane odpady pochodzące z Miasta A., co stanowi naruszenie art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 ze zm.).
W skardze powołano się na art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) z podkreśleniem, iż przepis powyższy stosuje się odpowiednio w sytuacji, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne
i faktyczne narusza prawa osób trzecich (art. 101a ustawy o samorządzie gminnym).
Mając na względzie powyższe, skarżąca podniosła, iż zaniechanie Rady Miasta A. w postaci podjęcia wyżej opisanej uchwały niewątpliwie godzi w jej interesy jako przedsiębiorcy. Doszło bowiem do sytuacji, w której skarżącej uniemożliwiono świadczenia przez nią usług w zakresie odbioru od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych. W rezultacie to na nią przerzucono obowiązek ustalenia podmiotu, który wykazałby gotowość do odbierania odpadów komunalnych. Spełniona została również druga przesłanka wymagana do wniesienia do sądu administracyjnego skargi na uchwałę organu, tj. warunek bezskuteczności uprzedniego wezwania do usunięcia naruszenia. W przedmiotowej sprawie skarżąca pismem z dnia [...] maja 2010 r. wezwała Radę Miejską w A. do usunięcia naruszenia. Co prawda Rada Miejska w Augustowie podjęła w dniu [...] czerwca