Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 grudnia 2012 r., sygn. I SA/Wa 1891/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Joanna Skiba Sędziowie: WSA Marek Leszczyński (spr.) WSA Przemysław Żmich Protokolant Kinga Kaczmarczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi M. C. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie opinii w sprawie podziału nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] po rozpatrzeniu zażalenia M. C., utrzymało w mocy postanowienie Wójta Gminy P. nr [...] z dnia [...] lutego 2012 r. opiniujące negatywnie wstępny projekt podziału nieruchomości oznaczonych numerami ewidencyjnymi [...] i [...] położonych we wsi D. jako niezgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Postanowienie powyższe wydane zostało w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Wnioskiem z dnia 10.02.2012 r. M. C. wystąpił do Urzędu Gminy P. o wydanie postanowienia w przedmiocie projektu działek nr [...] i [...] w gminie P. według załączonego projektu podziału. Z załączonego do wniosku wypisu z rejestru gruntów wynika, że w skład obu działek wchodzą grunty orne, łąki trwałe i rowy.

Postanowieniem z dnia [...].02.2012 r. nr [...] Wójt Gminy P. negatywnie zaopiniował projekt podziału nieruchomości oznaczonych jako działki nr [...] i [...] w Gminie P. Przyczyną negatywnego zaopiniowania projektu była jego niezgodność z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który został zatwierdzony uchwałą Nr [...] z dnia [...].10.2003 r. Z planu tego wynika m. in. ustalenie minimalnej powierzchni nowo wydzielonej działki budowlanej na terenach o symbolu [...] (na takim terenie znajdują się działki [...] i [...]) dla działki mieszkaniowej, która wynosi [...]m2. Zgodnie z projektem działka nr [...] miała zostać podzielona na [...] działek o powierzchni od [...] ha do [...] ha, zaś działka nr [...] na [...] działek o powierzchni od [...] ha do [...] ha. W ocenie organu, z projektu wynika, że część działek powstałych w wyniku podziału (nr [...],[...],[...] i [...]) miałaby powierzchnię mniejszą, niż wynikająca z planu miejscowego, który zakłada minimalną powierzchnię działki budowlanej, tj. [...] m2. Ponadto, projektowane działki o nr ewidencyjnych [...],[...],[...] i [...] nie mają zapewnionego dojazdu do drogi publicznej, co jest niezgodne z art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Dodatkowo, część projektowanych działek będzie położonych w terenie rolnym o symbolu R, zaś obowiązujący dla tego terenu plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje podziału terenu rolnego. Organ zauważył też, że wnioskodawca planuje również dokonanie scalenia nowo powstałych działek w sposób wskazany na załączniku graficznym, jednakże - zdaniem organu - organ opiniujący nie może wziąć pod uwagę procedury scalania nieruchomości w obecnie proponowanej postaci, ponieważ jest to zdarzenie przyszłe realizowane na podstawie innego przepisu ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00