Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 września 2012 r., sygn. III SA/Kr 1452/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Danielec Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Maria Zawadzka Protokolant Honorata Kuźmicka-Wełna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2012 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Powiatu Limanowskiego z dnia 29 grudnia 2010 r. nr II/28/10 w przedmiocie włączenia IV Liceum Ogólnokształcącego w Limanowej do Zespołu Szkół Nr 1 w Limanowej orzeka o niezgodności zaskarżonej uchwały z prawem

Uzasadnienie

wyroku WSA w Krakowie z dnia 18 września 2012r.

W dniu 29 grudnia 2010r. Rada Powiatu Limanowskiego podjęła uchwałę Nr II/28/10 w sprawie włączenia IV Liceum Ogólnokształcącego w Limanowej do Zespołu Szkół Nr 1 w Limanowej. Uchwała została podjęta na podstawie art. 62 ust. 5 w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 3, 5 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 tej uchwały, z dniem 1 stycznia 2011r. IV Liceum Ogólnokształcące w Limanowej zostało włączone do Zespołu Szkół Nr 1 w Limanowej. Z kolei § 2 uchwały przewidywał likwidację jednostki budżetowej - IV Liceum Ogólnokształcące w Limanowej. Zespół Szkół Nr 1 w Limanowej przejął wszystkie należności i zobowiązania likwidowanej jednostki. Majątek likwidowanej jednostki stał się w całości majątkiem Zespołu Szkół, a pracownicy likwidowanej jednostki stali się pracownikami tego Zespołu Szkół (§ 3 uchwały).

Pismem z dnia 28 października 2011r. Wojewoda Małopolski wniósł skargę na powyższą uchwałę Rady Powiatu Limanowskiego, domagając się stwierdzenia jej nieważności. Zaskarżonej uchwale organ nadzoru zarzucił istotne naruszenie prawa, w tym w szczególności art. 62 ust. 5 w związku z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz art. 7 Konstytucji RP. W uzasadnieniu skargi Wojewoda Małopolski wskazał, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego realizując przyznane przez ustawodawcę upoważnienie do stanowienia prawa, a tym samym powołując się na określoną normę kompetencyjną, jak w tym przypadku normę wynikającą z art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty i podejmując uchwałę, zobowiązany jest do uwzględnienia wszystkich regulacji dotyczących określonej problematyki. Zobowiązany jest również uwzględnić regulację art. 7 Konstytucji RP, który nakłada na niego jako na organ administracji publicznej obowiązek działania na podstawie i w granicach prawa. Organ nadzoru stwierdził zatem, iż stanowiąc o włączeniu szkoły do zespołu szkół Rada Powiatu Limanowskiego zobowiązana była uwzględnić, oprócz samej normy kompetencyjnej, również dalsze regulacje ustawy o systemie oświaty w zakresie włączania szkoły do zespołu szkół. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, ze względu na fakt, że zaskarżona uchwała dotyczy włączenia szkoły do zespołu szkół, gdzie zarówno ta szkoła, jak i sam zespół prowadzone są przez tę samą jednostkę samorządu terytorialnego, uwzględnienia wymaga art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Organ nadzoru wskazał przy tym, iż połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Powyższe oznacza, zdaniem Wojewody Małopolskiego, że ustawodawca dopuszczając możliwość łączenia istniejących już szkół w zespół określa warunki, których spełnienie warunkuje prawidłowość takiego działania. Podstawową przesłanką w tym zakresie jest możliwość połączenia w zespół, ale tylko takich szkół, które są szkołami różnych typów (znaczenie tego pojęcia ustawodawca zdefiniował w art. 9 ustawy o systemie oświaty). Tymczasem w trakcie postępowania nadzorczego organ nadzoru ustalił, że w skład Zespołu Szkół Nr 1 w Limanowej wchodziło już liceum ogólnokształcące. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, działanie Rady Powiatu Limanowskiego polegające na włączeniu kolejnego liceum do zespołu szkół, w którym taki typ szkoły już funkcjonował, narusza w sposób istotny art. 62 ust. 5 w związku z art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz art. 7 Konstytucji RP. W ocenie organu nadzoru, mając na uwadze regulację art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty nie może być uznane za zgodne włączenie do zespołu szkół szkoły typu, który w tym zespole już funkcjonuje.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00