Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 kwietnia 2012 r., sygn. II SA/Kr 1737/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski Sędziowie WSA Krystyna Daniel Mariusz Kotulski / spr. / Protokolant Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 kwietnia 2012 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej [...] G.M. sprawy ze skargi Agencji Mienia Wojskowego z siedzibą w W. Oddział Terenowy Biura Agencji Mienia Wojskowego w K. na decyzję Wojewody [...] z dnia 5 września 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nieruchomości I. uchyla zaskarżoną decyzję II. zasądza od Wojewody [...] na rzecz Agencji Mienia Wojskowego z siedzibą w W. Oddział Terenowy Biura Agencji Mienia Wojskowego w K. kwotę 557 / pięćset pięćdziesiąt siedem / złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Prezydenta Miasta K. decyzją z dnia [...]kwietnia 2011r, nr: [...] po rozpatrzeniu wniosku W.Z.-W. orzekł o odmowie zwrotu działki nr [...] położonej w obrębie [...]. ewid. P. m. K. objętej księga wieczystą nr [...] na rzecz W.Z.-W. j (c. P. i J. .

Odwołanie od powyższej decyzji złożyła W.Z.-W. reprezentowana przez adwokata M.R. .

Wojewoda decyzją z dnia [...] września 2011r., znak: [...] uchylił zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta K. z dnia [...] kwietnia 2011r., nr: [...] i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.

W uzasadnieniu stwierdzono, że zgromadzony dotychczas przez organ I instancji materiał dowodowy nie pozwolił na przyjęcie, iż zawnioskowana do zwrotu nieruchomość nie stała się zbędna na cel wywłaszczenia. Jak wskazano w umowie sprzedaży z dnia 5 listopada 1973r. Rep [...] jej nabycie było argumentowane koniecznością "wykorzystania jej na potrzeby Milicji Obywatelskiej", zaś co do znajdującego się na niej budynku wskazano, iż "znajduje się na terenie przeznaczonym pod zabudowę indywidualną i jest przeznaczony do adaptacji". Zdaniem Wojewody w świetle powyższego nie sposób zaprzeczyć, iż wykorzystywanie tej nieruchomości na potrzeby Milicji Obywatelskiej było jednym z elementów stanowiących uzasadnienie jej nabycia. Jednocześnie jednak w ocenie organu odwoławczego nie było prawidłowym przyjęcie, iż samo korzystanie z niej przez tę służbę w latach 1973-1983 już stanowiło realizację celu wywłaszczenia w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, tym bardziej, iż z akt sprawy jednoznacznie wynikało, że wspomniany budynek był przez Milicję Obywatelską użytkowany jeszcze przed wywłaszczeniem, w oparciu o zawartą z ówczesnymi właścicielkami umowę najmu. Niewątpliwie nabycie nieruchomości przez Skarb Państwa - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych miało na celu ułatwienie wynajmującej budynek Milicji Obywatelskiej dokonanie na nieruchomości różnego rodzaju prac adaptacyjnych mających na celu przystosowanie nieruchomości do potrzeb Milicji Obywatelskiej. Wobec powyższego kluczowym było ustalenie, czy adaptację nieruchomości rozpoczęto w terminie 7 lat od daty jej nabycia na rzecz Skarbu Państwa oraz jakie z tychże prac zostały wykonane do roku 1983 i czy w ich wyniku doszło do pełnej adaptacji w/w nieruchomości pozwalającej na jej optymalne wykorzystanie przez Milicję Obywatelską.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00