Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 25 kwietnia 2012 r., sygn. II SA/Gd 91/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mariola Jaroszewska Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść Sędzia NSA Krzysztof Ziółkowski (spr.) Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Pazdykiewicz po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2012 r. na rozprawie sprawy ze skargi Z. T., J. R. i M. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 25 listopada 2011 r., nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta z dnia 6 kwietnia 2011 r., nr [...], 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.

Uzasadnienie

UZASDNIENIE

Decyzją z dnia 6 kwietnia 2011 r., nr [[...]], Burmistrz Miasta ustalił dla A. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie i przebudowie budynku usługowego na działce nr [[...]] w K.

W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w wyniku rozpatrzenia pisma Z. T. oraz J. i M. R., stanowiącego sprzeciw wobec planowanej inwestycji, wprowadził do pkt. III decyzji zapis, iż inwestycję należy projektować, prowadzić i eksploatować przy zastosowaniu technologii zapewniających bezpieczeństwo i brak negatywnego oddziaływania dla obiektów i terenów sąsiednich. W pkt. VII zawarto również wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich. Ochrona interesów osób trzecich wynika również z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 ze zm.). Jest to jedyny i właściwy sposób, w postępowaniu o wydanie warunków zabudowy, w jaki może zostać zrealizowany interes osób trzecich. Wynika to z roli, jaką pełni decyzja o warunkach zabudowy, która ma charakter promesy wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Na etapie decyzji o warunkach zabudowy organ nie dysponuje projektem budowlanym. Wszelkie protesty dotyczące zgodności planowanej inwestycji z przepisami techniczno-budowlanymi powinny nastąpić na etapie pozwolenia na budowę, a ich rozpatrzenie zarezerwowane jest wyłącznie dla organów administracji architektoniczno-budowlanej. Zdaniem organu na etapie procedury wydania decyzji o warunkach zabudowy nie można założyć, że planowany obiekt budowlany będzie negatywnie oddziaływał na otoczenie. Decyzja ta nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Zrealizowana jednak będzie mogła być jedynie w sytuacji braku oddziaływania na tereny sąsiednie po spełnieniu warunków decyzji, jak również przepisów odrębnych. Ponadto w świetle art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm. - dalej jako u.p.z.p.) wydanie decyzji o warunkach zabudowy nie jest uzależnione od zgody właścicieli sąsiednich nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00