Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. II SA/Bk 804/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska,, sędzia NSA Stanisław Prutis, Protokolant Anna Makal, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 08 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi S. T. i G. D. na decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na użytkowanie budynku oddala skargę
Uzasadnienie
U Z A S A D N I E N I E
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. P. od 1999 r. prowadzi postępowanie dotyczące murowanego budynku gospodarczego o wymiarach 7, 90 x 6,25 m, przeznaczonego do przechowywania maszyn rolniczych, znajdującego się na działce nr [...] we wsi G. [...], należącej do M. G. Bezspornie ustalono w tym postępowaniu, że na wybudowanie obiektu inwestor nie posiadał pozwolenia na budowę.
W sprawie kilkakrotnie orzekały organy nadzoru budowlanego i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, co przedstawia się następująco:
- decyzją z [...].05.1999 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. P. na podstawie art. 40 i 42 Prawa budowlanego z 1974 r. zobowiązał M. G. do przedłożenia dokumentacji inwentaryzacyjno-projektowej budynku i opinii osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane o zgodności wykonania obiektu z normami, przepisami oraz sztuką budowlaną oraz do uzyskania w Starostwie Powiatowym w B. P. pozwolenia na użytkowanie obiektu. Inwestor dokumentację przedłożył i w dniu [...].10.1999 r. uzyskał pozwolenie na użytkowanie budynku wydane przez Starostę B.;
- powyższa decyzja Inspektora Powiatowego z [...].05.1999 r. została wyeliminowana z obrotu prawnego przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który w dniu 27.02.2006r. stwierdził jej nieważność jako rażąco naruszającej art. 40 prawa budowlanego z 1974 r., bowiem wydanej bez uprzedniego wyeliminowania przesłanek rozbiórki z art. 37 tej ustawy oraz bezpodstawnie zobowiązującej do przedłożenia dokumentacji inwentaryzacyjno - projektowej i ekspertyz w sytuacji, gdy podstawą prawną tego zobowiązania powinien organ uczynić art. 56 prawa budowlanego z 1974 r., a na podstawie art. 40 tej ustawy mógł jedynie zobowiązać do wykonania czynności doprowadzających obiekt do zgodności z przepisami. Wskazał na konieczność jednoznacznego ustalenia daty budowy budynku, mającej znaczenie dla prawidłowej kwalifikacji prawnej spornych robót budowlanych według ustawy budowlanej z 1974 r. lub z 1994 r.;