Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 listopada 2011 r., sygn. III SA/Wa 671/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia WSA Anna Wesołowska, Protokolant st. sekr. sąd. Anna Kurdej, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 listopada 2011 r. sprawy ze skargi B. Limited z siedzibą w Anglii na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz B. Limited z siedzibą w Anglii kwotę 440 zł (słownie: czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
B. Limited z siedzibą w Anglii (dalej: Skarżąca, Spółka) złożyła wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług i dokumentowania faktu obciążania kosztami kontrahentów przez Spółkę. Przedstawiła następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako polski podatnik VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż wyrobów tytoniowych. W związku z zamówieniami składanymi przez kontrahentów, Skarżąca nabywa różnego rodzaju materiały (m.in.: tytoń, folię aluminiową, bibułkę, klej, kartoniki, farby drukarskie itp.), które są niezbędne w procesie wytwarzania konkretnej marki papierosów dla danego kontrahenta. W związku z faktem, iż Spółka jest zaangażowana w procesie produkcyjnym papierosów dla swoich kontrahentów oraz faktem, iż kontrahenci wymagają od Spółki ciągłego dostępu do odpowiedniej ilości wysokiej jakości materiałów, jak również ciągłego dostępu do wyprodukowanej już konkretnej marki, Skarżąca odpowiedzialna jest również za ciągłe przechowywanie pewnego poziomu materiałów oraz gotowych już towarów. Jest to niezbędne w celu wywiązania się przez Spółkę ze swoich zobowiązań w ramach przyjętych zamówień. W trakcie procesu przechowywania, pewna część materiałów oraz gotowe już papierosy tracą swoją przydatność oraz/lub wartość rynkową, co w rezultacie oznacza, iż nie mogą one być wykorzystane przez Spółkę w celu realizacji konkretnych zamówień. Na podstawie powyższego oraz informacji uzyskanych od kontrahentów, Spółka co pewien czas przeprowadza okresową analizę posiadanych zapasów (zarówno zakupionych materiałów pod kątem możliwości ich wykorzystania w procesie produkcji, jak i gotowych już papierosów pod kątem możliwości ich zbycia). W wyniku przeprowadzanych analiz, władze Spółki, w porozumieniu z kontrahentami podejmują decyzję o dokonaniu zniszczenia i spisania w koszty działalności określonej części produktów. W szczególności, Spółka decyduje się na ich zniszczenie i spisanie w koszty działalności w sytuacji, gdy: została podjęta decyzja przez kontrahentów Spółki o wycofaniu danego produktu z rynku (np. w wyniku wycofania się kontrahenta z transakcji), nie było zainteresowania na dany produkt na rynku, decyzją kontrahentów Spółki zmianie uległa szata graficzna opakowań, miała miejsce zmiana zamówienia przez końcowych odbiorców towarów, zniszczeniu uległy materiały wykorzystywane do produkcji papierosów, np. uszkodzone zostały kartony i/lub folie wykorzystywane do pakowania gotowych już towarów, upłynął termin ważności spożycia (w przypadku tytoniu) i przydatności do wykorzystania konkretnych materiałów przeznaczonych do produkcji. W celu uniknięcia dodatkowych kosztów związanych z magazynowaniem towaru, który utracił swoją przydatność gospodarczą w wyniku zaistnienia wyżej wymienionych okoliczności, zostaje podjęta decyzja o ich zniszczeniu. W związku z faktem, iż: Spółka nie ma wpływu na okoliczności, w wyniku których materiały i/lub wyroby gotowe tracą swą przydatność w produkcji oraz wartość gospodarczą, kontrahenci nie są zainteresowani nabyciem wcześniej zamówionych od Spółki papierosów, co w konsekwencji oznacza, iż wyprodukowane przez Spółkę wyroby nie zostaną dopuszczone do obrotu, i w efekcie Spółka nie może osiągnąć planowanych przychodów, Spółka poniosła znaczne koszty związane z zakupem materiałów i produkcją papierosów, które w późniejszym etapie z przyczyn niezależnych od Spółki nie zostały sprzedane. Spółka obciąża swoich kontrahentów (lub inne podmioty wskazane przez kontrahentów, których działanie przyczyniło się do strat poniesionych przez Spółkę) kosztami, które obejmują zarówno koszt nabycia powyższych materiałów, koszt produkcji konkretnej marki papierosów, jak również koszt dokonywanych niszczeń określonych towarów. Powyższego obciążenia Spółka dokonuje na podstawie ustaleń z kontrahentami, w ramach których kontrahenci stwierdzili, iż są świadomi wyżej wymienionego ryzyka gospodarczego oraz uznają swoją winę za straty w majątku Spółki i pokrywają ewentualne koszty związane z niszczeniem materiałów i wyrobów gotowych przez Spółkę. W ramach powyższego Spółka nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności na rzecz swoich kontrahentów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right