Wyrok WSA w Lublinie z dnia 21 lipca 2020 r., sygn. I SA/Lu 14/20
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Grzegorz Wałejko (sprawozdawca) Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz WSA Ewa Kowalczyk po rozpoznaniu w dniu 21 lipca 2020 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi G. A. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług - oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją indywidualną z [...] r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ, organ interpretacyjny) stwierdził, że stanowisko Gminy [...] (wnioskodawczyni, Gmina, skarżąca), przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zaliczenia do podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców wyłącznie wpłat otrzymanych od mieszkańców w związku z realizacją projektu pn. "Zakup i montaż kolektorów słonecznych szansą poprawy środowiska naturalnego w Gminie [...]" - jest nieprawidłowe,
- zaliczenia do podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia Gminy na rzecz mieszkańców wpłat otrzymanych od mieszkańców oraz kwoty otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją ww. projektu - jest prawidłowe.
We wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz w piśmie uzupełniającym ten wniosek Gmina podała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii polegającą w szczególności na zakupie i montażu kolektorów słonecznych (dalej: "Instalacje") na/przy budynkach stanowiących własność mieszkańców Gminy (dalej: "mieszkańcy" lub "właściciele nieruchomości").
Zakup i montaż Instalacji był realizowany w ramach projektu pn. "Zakup i montaż kolektorów słonecznych szansą poprawy środowiska naturalnego w Gminie [...]" (dalej: "Projekt") współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 (dalej: "RPO"), Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku. Na realizację Projektu Gmina uzyskała dofinansowanie od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego (dalej również "instytucja dofinansowująca"). W tym celu Gmina zawarła z Województwem Lubelskim umowę o dofinansowanie Projektu. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, określa ona: "(...) warunki, na jakich dokonywane będzie dofinansowanie w formie płatności ze środków europejskich części wydatków poniesionych przez Beneficjenta (tj. Gminę) na realizację Projektu "Zakup i montaż kolektorów słonecznych szansą poprawy środowiska naturalnego w Gminie [...] (...)". Oznacza to, że na podstawie umowy o dofinansowanie w oparciu o poniesione w tym zakresie koszty Gmina otrzymuje dofinansowanie do Projektu zdefiniowanego jako zakup i montaż Instalacji. Umowa ta i przepisy regulujące zasady przyznanego dofinansowania zobowiązywały Gminę m.in. do osiągnięcia tzw. efektu rzeczowego (montaż określonej liczby Instalacji) oraz do tego, aby w tzw. okresie trwałości Projektu Gmina pozostała właścicielem Instalacji. Poza tym umowa ta w żaden sposób nie odnosi się do ustaleń Gminy z mieszkańcami, w szczególności nie narzuca żadnej formy współpracy z mieszkańcami, nie wymaga realizacji na ich rzecz określonych świadczeń i nie przewiduje dofinansowania do cen ewentualnych usług świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców. Co więcej, dofinansowanie odnosi się nie tylko do Instalacji montowanych na nieruchomościach należących do mieszkańców, ale również do instalacji montowanych na budynkach użyteczności publicznej należących do Gminy.