Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. I SA/Kr 1230/19
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Wiesław Kuśnierz Sędziowie: WSA Piotr Głowacki WSA Urszula Zięba (spr.) Protokolant: specjalista Krystyna Mech po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi Gminy A. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 września 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie [...]zł ([...] złotych).
Uzasadnienie
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w dniu 3 września 2019r. interpretację indywidualną o nr [...], w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Gminy A. , przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2019r. (data wpływu 7 czerwca 2019r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Usuwanie i utylizacja wyrobów zawierających azbest z obszaru Gminy A. ".
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym. W dniu 7 czerwca 2019r. wpłynął do ww. organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2019r. (data wpływu 19 sierpnia 2019r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 13 sierpnia 2019r.
We wniosku i piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny. Gmina jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku VAT. Jest także osobą prawną -jednostką samorządu terytorialnego. Gmina realizuje projekt pn. "Usuwanie i utylizacja wyrobów zawierających azbest z obszaru Gminy A. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Priorytet 5. Ochrona środowiska, Działanie 5.2 Rozwijanie systemu gospodarki odpadami, Poddziałanie 5.2.2 Gospodarka odpadami - SPR". W ramach projektu, koszt podatku VAT został ujęty w całości, jako koszt kwalifikowany, w związku z czym, objęty jest refundacją. Przedmiotem projektu jest bezpieczne usunięcie wyrobów zawierających azbest z obszaru Gminy (gospodarstwa domowe osób fizycznych) obejmujące demontaż (m.in. eternitowe pokrycia dachowe i elewacje budynków), zbieranie, załadunek oraz przygotowanie do transportu i transport, a także przekazanie i utylizacja wyrobów zawierających azbest do unieszkodliwienia - ok. 594 ton (Mg) z 206 obiektów. W niektórych przypadkach dokonywany jest jedynie załadunek gruzu ze zdemontowanych przez mieszkańców wyrobów. W ramach projektu, zatrudniony jest inspektor nadzoru nad działaniami, prowadzonymi przez wykonawcę prac, przewidziane jest przeprowadzenie działań informacyjno-promocyjnych. Podmiotem zarządzającym projektem jest Wnioskodawca, który po uzyskaniu środków finansowych i zabezpieczeniu własnych środków finansowych wyłonił w postępowaniu przetargowym wykonawcę, który będzie prowadził prace demontażowe oraz zbierał, jak również transportował i składował odpady zawierające azbest na składowisku odpadów niebezpiecznych, jako wytwórca odpadów, staje się ich posiadaczem zobowiązanym do ich unieszkodliwienia zgodnie w obowiązującymi przepisami prawa. Usuwanie wyrobów zawierających azbest, należy każdorazowo do właściciela nieruchomości, na której znajduje się dany wyrób. W ramach przedmiotowego projektu może on skorzystać z pomocy Wnioskodawcy w postaci kompletnej usługi demontażu, wywozu i utylizacji wyrobów zawierających azbest. Mieszkańcy nie są obciążani kosztami realizacji, podpisują z Wnioskodawcą umowę na nieodpłatny odbiór tych materiałów. Projekt nie ma charakteru inwestycyjnego - zakłada cele stricte środowiskowe i społeczne. Usuwanie wyrobów azbestowych należy do zadań własnych gminy, związanych z ochroną środowiska. Wsparcie udzielone Wnioskodawcy nie zalicza się do kategorii pomocy publicznej. Przysporzenie ma charakter dotacji bezzwrotnej i nie jest związane z uzyskaniem przez darczyńcę przychodów w postaci prowizji lub odsetek. W ramach przedmiotowego projektu, Wnioskodawca nie przewiduje żadnych przychodów w trakcie i po realizacji projektu. Mieszkańcy nie ponoszą i nie będą ponosić żadnych opłat z tytułu wywozu z ich nieruchomości odpadów zawierających azbest. Instytucją, która nadzoruje realizację projektu jest Urząd Marszałkowski Województwa. Przepływ środków jest następujący: Wnioskodawca ponosi koszty demontażu i wywozu przez wyłonionego w przetargu wykonawcę materiałów zawierających azbest z gospodarstw domowych osób fizycznych. Następnie składa wnioski o płatność (refundację) do Urzędu Marszałkowskiego. Urząd Marszałkowski refunduje Wnioskodawcy poniesione koszty, a następnie wnioskuje - w ramach wniosków zbiorczych - do Komisji Europejskiej o zwrot poniesionych wydatków refundacyjnych. Dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację projektu, nie stanowi zapłaty za dostawę towarów lub świadczenie usług. W ramach realizacji projektu, Wnioskodawca ponosi wydatki jedynie w związku z działaniami w projekcie i nie zawiera żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez niego odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Wnioskodawca nie wykorzystuje towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.