Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. III SA/Wr 153/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak (sprawozdawca) Sędzia NSA Anna Moskała Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 29 czerwca 2011 r. sprawy ze skargi Powiatu K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Powiatu K. w sprawie przyjęcia Programu współpracy Powiatu K. z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011 oddala skargę
Uzasadnienie
Rada Powiatu K. podjęła w dniu [...] r. uchwałę nr [...] w sprawie przyjęcia Planu Współpracy Powiatu K. z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011. Jako podstawę prawną dla przyjęcia Planu Współpracy wskazano art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536).
Wojewoda D. rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r., nr [...] stwierdził nieważność opisanej wyżej uchwały Rady Powiatu K. z dnia [...] r., z powodu istotnego naruszenia art. 5a ust. 1 i ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zw. z art. 7 Konstytucji RP. Organ nadzoru wskazał, iż zgodnie z art. 5a ust. 1 powołanej ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Program ten uchwalany jest do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres jego obowiązywania. Jak wskazał Wojewoda, uchwała Powiatu K. nr [...] została podjęta w dniu [...] r., a więc po dniu 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Wojewoda podkreślił, że ustawą z dnia 22 stycznia 2010 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 146), zmieniono brzmienie art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz dodano art. 5a. Przed tą nowelizacją norma kompetencyjna zawarta w art. 5 ust. 3 ustawy nie zakreślała bowiem ani obowiązku konsultowania projektu programu współpracy z organizacjami pozarządowymi ani terminu podejmowania takich uchwał. W ocenie Wojewody określony w art. 5a ustawy termin ma charakter terminu zawitego, a więc jego przekroczenie stanowi istotne naruszenie prawa i skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały. Rozważając przy tym charakter prawny terminu określonego przepisem art. 5a ust. 1 zdanie drugie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Wojewoda przywołał treść art. 6 w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420 ze zm.). Wskazał, że w orzecznictwie sądowoadministracyjnym wyrażono pogląd, iż uchybienie terminowi przewidzianemu w tamtym przepisie stanowi istotne naruszenie prawa (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 stycznia 2010 r., I SA/Kr 1526/09). W ocenie organu, tak samo należy traktować przekroczenie terminu zakreślonego w art. 5a ust. 1 zdanie drugie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wojewoda powołał się ponadto na określoną w art. 7 Konstytucji RP zasadę działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa.