Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 maja 2013 r., sygn. III SA/Wr 125/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk, Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca), , Protokolant Halina Rosłan, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 8 maja 2013 r. sprawy ze skargi Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia [...] stycznia 2013 r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności § 5 we fragmencie "w szczególności" oraz § 11 ust. 7 we fragmencie "w szczególności" załącznika do uchwały Nr [...] Rady Miejskiej W. z dnia [...] listopada 2012 r. w sprawie programu współpracy Miasta W. z organizacjami pozarządowymi w 2013 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu [...] r., działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 12 pkt 11 i art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) w związku
z art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm., zwanej dalej w skrócie: "ustawą") Rada Miejska W. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie programu współpracy Miasta W. z organizacjami pozarządowymi w 2013 roku.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...]r., nr [...] Wojewoda D. stwierdził nieważność § 5
we fragmencie "w szczególności", § 11 ust. 3, 4, 5 i ust. 7 we fragmencie
"w szczególności" załącznika do opisanej wyżej uchwały Rady Miejskiej W.
z dnia [...] r., jako podjętych z istotnym naruszeniem art. 5a ust. 1
w związku z art. 5a ust. 4 i 11 oraz art. 15 ust. 2a, 2b, 2d oraz 2da ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ nadzoru podkreślił, że uchwała została podjęta na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 5a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jakim jest rada gminy uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Roczny program współpracy jest uchwalany do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Wojewoda podał także, że w art. 5a ust. 4 ustawy wskazano jakie elementy powinien zawierać uchwalany przez radę gminy program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy. Podkreślono przy tym, że ustawodawca w art. 5a ust. 4 ustawy, poprzez posłużenie się zwrotem "w szczególności" wskazał jedynie na te elementy, które są niezbędne w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy. W konsekwencji zatem organ stanowiący jednostki samorządu, jak zauważył Wojewoda, jest upoważniony również do poszerzenia postanowień programu o dodatkowe kwestie, niewymienione w art. 5a ust. 4 ustawy, mając przy tym na uwadze konieczność zawarcia w programie obligatoryjnych elementów wskazanych przez ustawodawcę w tym przepisie.