Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 października 2010 r., sygn. II SA/Ol 665/10
Dnia 19 października 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Irena Szczepkowska Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2010 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Gminy Giżycko z dnia 24 maja 2010 roku nr XXXIX/436/10 w przedmiocie sposobu konsultacji projektów aktów prawa miejscowego oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 24 maja 2010r. Rada Gminy Giżycko podjęła uchwałę nr XXXIX/436/10 w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Na powyższą uchwałę skargę do tut. Sądu wniósł Wojewoda Warmińsko-Mazurski, reprezentowany przez radcę prawnego - B. S., żądając stwierdzenia jej nieważności. W uzasadnieniu wskazano, że podejmując przedmiotową uchwałę Rada Gminy w § 8 ustaliła, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Zgodnie z art. 13 pkt 2 i 10 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się m.in. akty prawa miejscowego stanowione przez organy powiatu i gminy, a także inne akty prawne, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne. Jednakże w ocenie strony skarżącej przedmiotowa uchwała nie jest aktem normatywnym w rozumieniu art. 4 ust. 1 powołanej ustawy, gdyż jej postanowieniom brak jest cech ogólności (generalności) i abstrakcyjności, dlatego też uchwały tej nie można uznać za akt prawa miejscowego w rozumieniu przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Nie podlega ona również publikacji na mocy przepisu szczególnego, co powoduje, iż brak jest prawnej możliwości do jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Wskazano przy tym, iż programy współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, o których mowa w art. 5a ust. 1 i 2 ustawy, również nie są przepisami powszechnie obowiązującymi. Uchwały w sprawach programów współpracy z organizacjami pozarządowymi stanowią jedynie akty kierownictwa wewnętrznego, dotyczącego wyłącznie działalności organów, do których zostały skierowane i obejmują elementy, o których mowa w ust. 4. Programy nie mają waloru przepisów powszechnie obowiązujących - są to akty prawne wiążące w zasadzie organy gminy, określające sposoby działania gminy. Są to programy zmienne, o czym świadczy fakt, że powinny być uchwalane corocznie, choć możliwe jest też uchwalanie programów wieloletnich. Pełnomocnik strony skarżącej wskazał przy tym na orzecznictwo sądów administracyjnych w podobnych sprawach, w których gminy mocą ustaw zobowiązane zostały do uchwalenia programów, m.in. wyrok WSA w Białymstoku z dnia 2 lutego 2006r., w którym Sąd wskazał, że uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy nie można uznać za akt prawa miejscowego.