Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 marca 2011 r., sygn. II SA/Kr 147/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Tuszyńska Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Jacek Bursa Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 marca 2011 r. sprawy ze skargi A.R. na decyzję Wojewody [ ] z dnia 9 listopada 2009 r. nr [ ] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonywana
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 29 października 2008r. znak: [...] Starosta [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia dla B. W. na budowę dwóch budynków mieszkalnych jednorodzinnych z dwoma lokalami mieszkalnymi każdy wraz z obiektami towarzyszącymi (miejsca postojowe, miejsce do gromadzenia odpadów stałych, miejsce do grillowania, studnia kopana, drenaż opaskowy) na działce nr ewid. "1" położonej w K. wraz ze zjazdem z drogi publicznej z działki nr ewid. "2" położonej w K.. Jako podstawę rozstrzygnięcia wskazano art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4, art. 36, ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. Nr 156 z dnia 17 sierpnia 2006 r., poz. 1118 ze zm.) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 wraz z późn. zm.). W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 25 sierpnia 2008 r. inwestor, B. W., złożył wniosek o pozwolenie na budowę przedmiotowej inwestycji. Do wniosku o pozwolenie na budowę dołączono oświadczenie o dysponowaniu nieruchomościami na cele budowlane oraz cztery egzemplarze projektu budowlanego. Wskazano, że Gmina K. posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wschodniej części obszaru wsi K., zatwierdzony uchwałą nr XXIII/157/2001 Rady Gminy [...] z dnia 2 lipca 2001 r. Zgodnie z ustaleniami planu, działka nr ewid."1" leży w terenie M8 - w zespole "[...]", przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową, pensjonatową, związaną z nieuciążliwą działalnością usługową i gospodarczą, w tym rolniczą oraz niezbędne, wewnętrzne drogi dojazdowe i towarzyszącą infrastrukturę techniczną. Inwestycja ta nie wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, gdyż nie jest wymieniona w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko. Wskaźnik intensywności zabudowy do powierzchni terenu wyznaczonego liniami rozgraniczającymi wynosi 0,38. Liczba kondygnacji projektowanych budynków - 1 nadziemna i 1 w kubaturze dachu (zgodnie z miejscowym planem liczba kondygnacji nie powinna przekraczać jednej kondygnacji naziemnej, w kubaturze dachu można wbudować nie więcej niż dwie kondygnacje użytkowe). Maksymalna odległość krawędzi okapu od poziomu terenu nie przekracza odległości wymaganej w planie tj. 4,50 m. Dach każdego z budynków zaprojektowano z kalenicą równoległą do dłuższego boku budynku jako dwuspadowy symetryczny o jednakowym nachyleniu obu połaci pod kątem 53° zgodnie z założeniami miejscowego planu. Miejsce gromadzenia odpadów stałych zostało usytuowane zgodnie z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Miejsca parkingowe zostały wyraźnie zaznaczone na planie zagospodarowania terenu, a ich ilość jest zgodna z założeniami planu. Powierzchnia biologicznie czynna została wyliczona i stanowi około 50%. Inwestor posiada warunki przyłączeniowe budynków do sieci elektroenergetycznej z dnia 6.03.2008 r., warunki przyłączenia budynków do kanalizacji sanitarnej z dnia 25.03.2008 r. jednakże ten zakres inwestycji nie został objęty niniejszym pozwoleniem. Ponadto, projektowane budynki zaklasyfikowane zostały jako nierozprzestrzeniające ognia. Odnośnie zarzutów dotyczących zjazdu z drogi, projekt zagospodarowania terenu przewiduje wykonanie zjazdu w narożniku północno - wschodnim działki. Sposób planowanego włączenia inwestycji do drogi gminnej został uzgodniony z zarządcą drogi postanowieniem z dnia 28 marca 2008 r. Na budowę w/w zjazdu wydana została decyzja Wójta Gminy [...] w dniu 28.03.2008 r. Organ wyjaśnia, że zakres inwestycji zależy od inwestora oraz projektanta, który projektuje ją zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej. Organ nie ma wpływu na zakres rozwiązań projektowych, w tym przypadku projektowanego zjazdu.