Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 6 maja 2009 r., sygn. II SA/Sz 139/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak /spr./, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel,, Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk - Meder, Protokolant Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 maja 2009 r. sprawy ze skargi E. S. na czynność Burmistrza z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie bezpłatnego transportu dzieci do szkoły oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Rodzinnego Domu Dziecka nr [...] w [...] - E.S. wystąpiła [...] r. do Burmistrza Miasta i Gminy [...] o zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu z domu do szkoły [...] dzieci. Poinformowała, że dzieci nie będą dojeżdżać do samej miejscowości D. w której mieści się szkoła obwodowa, ale będą wysiadać z autobusu ok. [...] minut wcześniej w miejscowości W., gdzie uczęszczają do Szkoły Podstawowej. Strona wskazała, że rozwiązanie powyższe podyktowane jest, zgodnie z art. 3 ust. 1 Konwencji o prawach dziecka, zabezpieczeniem najlepszego interesu powierzonych dzieci, tj. skróceniem im drogi do szkoły o 20 minut i względami bezpieczeństwa rozumianymi w ten sposób, że im krótsza droga do szkoły tym mniejsze prawdopodobieństwo wypadku lub urazu. W przypadku, gdyby fakt wcześniejszego opuszczania autobusu przez dzieci naraził interes ekonomiczny Gminy E.S. zadeklarowała pokrycie ewentualnej różnicy w koszcie transportu pomiędzy szkołą, do której obwodu należą dzieci, a szkołą, do której faktycznie uczęszczają.
Burmistrz [...] pismem z dnia [...]r. poinformował stronę, że dla [...] wymienionych dzieci szkołą obwodową jest publiczna Szkoła Podstawowa w D. W chwili umieszczenia dzieci na liście uczniów spełniających obowiązek szkolny w szkole obwodowej Gmina niezwłocznie, po otrzymaniu takiej informacji od dyrektora szkoły, zapewni bezpłatny ich dowóz do D.
Burmistrz zauważył, że rodzice z różnych względów mogą wybrać dla dziecka inną szkołę ale wówczas są zobowiązani we własnym zakresie zapewnić transport dziecka, o czym są informowani przez dyrektora szkoły. Tak stało się w przypadku [...] dzieci Rodzinnego Domu Dziecka Nr [...] w [...]. Wolny wybór oznacza w tej sytuacji konieczność ponoszenia konsekwencji finansowych. Gmina nie ma bowiem prawnego obowiązku dofinansowywania kosztów transportu dzieci do szkół dowolnie wybranych przez rodziców, niebędących szkołą rejonową. Przyjęcie odmiennego rozwiązania mogłoby doprowadzić do sytuacji, że w danej miejscowości każde dziecko byłoby zapisane do innej szkoły i każde byłoby dowożone osobno