Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Kr 1065/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Szkodzińska Sędziowie WSA Piotr Głowacki WSA Barbara Pasternak (spr.) Protokolant: Joanna Obrał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2008 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 23 września 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz strony skarżącej A. Sp. z o.o. w W. kwotę 760 zł (siedemset sześćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta decyzją nr [...] z dnia 3 czerwca 2008r. znak: [...], wydaną na podstawie art. 50 ust. 1 w związku z art. 1 ust. 2 pkt 1, 2, art. 53 ust. 3, art. 54 oraz art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, ze zm.), w związku z art. 6 pkt 1 i art. 4 pkt 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2004r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.) oraz art. 104 kpa, po rozpatrzeniu wniosku: A. Sp. z o.o. w W. z dnia 23 lutego 2007r. odmówił ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: "Budowa Stacji Bazowej Telefonii [...] wraz z linią napowietrzną SN (z istniejącego przebudowanego słupa SN), słupową stacją transformatorową i linią kablową nn zlokalizowanej na działkach nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 (obr. [...]) przy ul [...]".

W toku postępowania organ l instancji dokonał analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy w kontekście przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisów odrębnych, a także stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewidziano realizację wnioskowanego zamierzenia inwestycyjnego. Przeanalizowano stan zagospodarowania terenu w rejonie projektowanej inwestycji. Wnioskowana inwestycja swoim zakresem obejmuje budowę wolnostojącej stacji bazowej w rejonie ul. [...] w K. Stacja składać się będzie ze strunobetonowej wieży o bardzo dużym gabarycie tj. 41 m (wraz z odgromnikiem prawie 46 m) z zamontowanym zespołem anten nadawczo - odbiorczych. W ramach planowanej inwestycji planuje się również usytuowanie dwóch żelbetowych budynków kontenerowych z urządzeniami obsługującymi stację oraz ogrodzenie terenu inwestycji. Wnioskowana lokalizacja znajduje się w południowej części K., w niedalekiej odległości od stacji kolejowej S., w rejonie bujnej zieleni l. przy rzece W. Zielone tereny podzielone są przez trasę kolejową, która biegnie oddzielając usytuowane po zachodniej stronie osiedle domków jednorodzinnych. Na południe od przedmiotowej lokalizacji przebiega obwodnica K. Istniejący układ przestrzenny zabudowy jednorodzinnej składa się z kwartałów zabudowy o nieregularnych kształtach, zawartych pomiędzy ul. [...], Z., K. oraz w/w trasą linii kolejowej. Poszczególne kwartały zabudowane są w regularny sposób. Dominuje zabudowa wolnostojąca, lecz występują również zwarte układy - zabudowy bliźniaczej. Omawiany obszar charakteryzuje się regularną granulacją terenu, gdzie występuje zabudowa usytuowana w drugiej i trzeciej linii zabudowy. Obiekty jednorodzinne to zarówno starsza zabudowa o charakterze podmiejskim, jak również współcześnie powstałe zabudowania o charakterze rezydencjonalnym. Budynki posiadają do 2, 3 kondygnacji nadziemnych i przykryte są dachami płaskimi, dwuspadowymi lub wielospadowymi (budynki posiadają wysokości nieprzekraczające 12m). Ukształtowanie terenu osiedla jednorodzinnego wznosi się nad torami kolejowymi (rzędna ok. 220m n.p.m.) w kierunku zachodnim do ul. [...]. (rzędna ok. 245m n.p.m.). Wnioskowana działka usytuowana jest niżej w stosunku to układu osiedla domków jednorodzinnych (rzędna ok. 216m n.p.m.). Istniejący wał przy torach kolejowych dodatkowo dzieli analizowaną przestrzeń. W omawianej części miasta występuje wolnostojąca wieża - stacja bazowa telefonii komórkowej, jednak o znacznie niniejszej wysokości, niż planowany element infrastruktury technicznej. Wieża zlokalizowana jest w bliskości przejazdu ul. [...]. Działka stanowiąca teren inwestycji jest usytuowana w zbliżeniu do trasy południowej obwodnicy K., w związku z czym lokalizacja jest eksponowana widokowo zarówno od strony wyjazdu z miasta, jak również od strony wjazdu. Bujna zieleń łęgowa stanowi częściową barierę widokową, będąc jednocześnie częścią sylwety omawianej części miasta. Zdaniem organu l instancji wieża o wskazanym, bardzo dużym gabarycie wysokościowym będzie znacząco wystawać ponad korony istniejących drzew, co może spowodować zaburzenie harmonijnego widoku panoramy, zwłaszcza w widoku od strony wjazdu do K. z kierunku Z. i przejazdu [...]. Po dokonaniu analizy rzędnych wysokości omawianej części miasta organ stwierdził, iż planowana wieża (o rzędnej szczytu masztu na wysokości ok. 260m n.p.m.) będzie znacząco odznaczać się w panoramie miasta oraz będzie wystawać ponad wzniesienia łąk "[...]" (o rzędnych ok. 224-230m n.p.m.) i ponad [...] (o rzędnej ok. 247m n.p.m.). W oparciu o analizę sporządzoną przez W. G. wpisanego na listę izby samorządu zawodowego architektów oraz D. G. stwierdzono, że wnioskowana inwestycja stanowić będzie drastyczną ingerencję w istniejący ład przestrzenny w rejonie przedmiotowej inwestycji oraz panoramę widokową tej części miasta i dlatego organ uznał, że lokalizacja zamierzenia inwestycyjnego byłaby sprzeczna z wymaganiami ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury, o których mowa w art. 1 ust 2 pkt 1 i 2, art. 2 pkt 1, w związku z art. 53 ust. 3 i 54 pkt 2 lit. a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nie jest, bowiem możliwe wyznaczenie warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, skoro inwestycja określona we wniosku stoi w rażącej sprzeczności z tymi wymaganiami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00