Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 września 2008 r., sygn. II SA/Wa 894/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Grochowska-Jung, Sędzia WSA Adam Lipiński, Sędzia WSA Przemysław Szustakiewicz (spr.), Protokolant Mateusz Rogala, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2008 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby funkcjonariusza Policji - oddala skargę -

 

UZASADNIENIE

Komendant Główny Policji rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2008 r. nr [...], wydanym na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 w związku z art. 127 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), uchylił rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] lutego 2008 r. nr [...] w części dotyczącej daty zwolnienia [...] D. M. ze służby w Policji, ustalił datę zwolnienia ze służby w Policji na dzień [...] kwietnia 2008 r., w pozostałej części utrzymał w mocy zaskarżony rozkaz personalny.

W postępowaniu administracyjnym organy ustaliły następujący stan faktyczny sprawy. [...] D. M. raportem z dnia 9 października 2007 r. zwrócił się do Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. o zwolnienie go ze służby w Policji z dniem 31 października 2007 r. Z uwagi na tryb zwalnia funkcjonariuszy Policji, określony w art. 41 ust 3 ustawy o Policji, określający trzymiesięczny termin na wykonanie przez organ pisemnego oświadczenia funkcjonariusza o zwolnieniu ze służby, Komendant Wojewódzki Policji w K. wyznaczył termin zwolnienia policjanta na dzień 9 stycznia 2008 r. Funkcjonariusz został powiadomiony o powyższym w dniu 24 października 2007 r. oraz o możliwości cofnięcia raportu z dnia 9 października 2007 r. Z uwagi na kolejne wystąpienia funkcjonariusza podkreślające, iż jego raport o zwolnienie ze służby z dniem 31 października 2007 r. jest ostateczny i nieodwołalny, przełożony policjanta uznał, iż strona rezygnuje ze zwolnienia ze służby w wyznaczonym terminie, o czym poinformował policjanta pismem. Następnie pismem z dnia 28 listopada 2007 r. funkcjonariusz wezwał do niezwłocznego zrealizowania oświadczenia woli z dnia 9 października 2007 r. W wyniku negatywnej odpowiedzi organu, policjant złożył do Komendanta Głównego Policji zażalenie na niezałatwienie ww. sprawy w terminie. W związku z powyższym Komendant Główny Policji poinformował wnioskodawcę, iż jego zażalenie zostało potraktowane jako ponowny raport o zwolnienie ze służby, zaś Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w K. organ wyznaczył dodatkowy termin załatwienia sprawy do dnia 21 lutego 2008 r. W dniu [...] lutego 2008 r. Komendant Wojewódzki Policji w K. wydał rozkaz personalny, którym zwolnił D. M. ze służby w Policji z dniem [...] lutego 2008 r. W uzasadnieniu organ przywołał dotychczasowy stan faktyczny sprawy oraz powołał się na obowiązek wynikający art. 41 ust. 3 ustawy o Policji zwolnienia funkcjonariusza ze służby w zakreślonym terminie do trzech miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia przez niego wystąpienia ze służby. Ponadto organ wyjaśnił, iż nie mógł uczynić zadość prośbie policjanta zawarcia ugody w tym zakresie w trybie art. 114 kpa, ponieważ akt ten jako wyraz zgodnego oświadczenia woli może być zawarty przez strony postępowania administracyjnego, tymczasem w niniejszej sprawie Komendant Wojewódzki Policji w K. jako organ administracji publicznej obowiązany jest wydać decyzję administracyjną będącej aktem woli organu. Od powyższej decyzji D. M. w dniu 20 lutego 2008 r. złożył odwołanie wnosząc o uchylenie powyższego rozkazu o zwolnieniu ze służby. W uzasadnieniu funkcjonariusz wskazał, iż organ rażąco naruszył prawo odmawiając mu zwolnienia ze służby we wskazanym w jego oświadczeniu woli terminie. Zarzucił organowi niekonsekwentne działanie, ponieważ skoro organ nie uczynił zadość prośbie funkcjonariusza opierając się na terminie przewidzianym w art. 41 ust. 3 ustawy o Policji, to winien był zwolnić go ze służby w dniu 9 stycznia 2008 r. Organ, zdaniem skarżącego, nie miał podstawy prawnej do kierowania do niego zapytań i warunkowania jego zwolnienia ze służby od udzielonych przez funkcjonariusza odpowiedzi, a następnie uznania braku jego odpowiedzi jako rezygnację ze zwolnienia ze służby. Ponadto stwierdził, iż organ błędnie potraktował jego zażalenie jako powtórny raport o zwolnienie ze służby w Policji. Ponownie wniósł o zawarcie ugody na podstawie art. 114 kpa polegającej na zachowaniu dodatku funkcyjnego II kategorii, jaki przysługiwał mu na dzień 31 października 2007 r., a następnie zwolnienie go ze służby z dniem 28 lutego 2008 r. Po rozpatrzeniu powyższego odwołania Komendant Główny Policji rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2008 r. uchylił rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] lutego 2008 r. w części dotyczącej daty zwolnienia ze służby w Policji, nową datę zwolnienia ustalił na dzień [...] kwietnia 2008 r., w pozostałej części utrzymał w mocy zaskarżony rozkaz. Organ przyznał rację przedstawionym argumentom organu I instancji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00