Postępowanie w razie wypadku policjanta na służbie
Służba w Policji wiąże się z licznymi zagrożeniami. Potwierdzają to statystyki, które wskazują, że co roku wypadkom na służbie ulega kilka tysięcy funkcjonariuszy. Co istotne, do wypadków dochodzi nie tylko podczas niebezpiecznych interwencji (np. wymagających użycia sił przy obezwładnianiu uzbrojonych przestępców, pościgów, blokad, akcji ratowniczych), ale również podczas „zwykłych” wypadków komunikacyjnych (np. w wyniku naruszenia przepisów ruchu drogowego przez uczestników dróg) czy też szkoleń (np. kontuzje podczas ćwiczeń). Ze względu na szczególną specyfikę służby w Policji funkcjonariusze tej formacji mają odrębne od cywilnych regulacje prawne dotyczące postępowania w razie wypadku w związku z pełnieniem służby.
W odróżnieniu od wypadków pracowniczych, w których za kompleksowe przeprowadzenie postępowania powypadkowego odpowiada pracodawca, w razie wypadku policjanta obowiązki związane z tym postępowaniem realizuje kierownik jednostki organizacyjnej Policji.
Definicję wypadku określa art. 3 ust. 1 ustawy z 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (dalej: ustawa o świadczeniach odszkodowawczych), zgodnie z którą za taki wypadek uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło podczas:
wykonywania lub w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych albo poleceń przełożonych,
wykonywania lub w związku z wykonywaniem czynności w interesie służby, nawet bez polecenia przełożonych,