Świadczenia odszkodowawcze dla funkcjonariuszy służb mundurowych z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej
Funkcjonariusze służb mundurowych z uwagi na specyfikę pełnionej służby mają swoje pragmatyki służbowe, regulujące – w sposób nieco odmienny od tych dla pracowników cywilnych – zasady postępowania powypadkowego oraz stwierdzania chorób pozostających w związku ze służbą. Dotyczy to również świadczeń odszkodowawczych przysługujących funkcjonariuszom poszkodowanym w takich zdarzeniach lub u których stwierdzono taką chorobę.
Szczegółowym aktem prawnym, określającym zasady i tryb przyznawania oraz wypłaty jednorazowego odszkodowania przysługującego w razie wypadku pozostającego w związku ze służbą lub choroby pozostającej w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby, a także odszkodowania za przedmioty osobistego użytku utracone, zniszczone lub uszkodzone wskutek wypadku, jak również ustalanie okoliczności i przyczyny wypadku oraz związku choroby ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby – określone zostały w przepisach ustawy z 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (dalej: ustawa o świadczeniach odszkodowawczych).
Powyższe przepisy mają zastosowanie do funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Celno-Skarbowej, którzy doznali stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku albo choroby, a także członków rodzin funkcjonariuszy, którzy zmarli wskutek wypadku albo choroby.
Wyjaśnienie pojęcia „wypadek”
Definicja wypadku funkcjonariusza, podobnie jak definicja wypadku pracownika cywilnego, wskazuje, że jest to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło podczas:
- wykonywania lub w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych albo poleceń przełożonych;