Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 września 2008 r., sygn. IV SA/Gl 543/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Sędzia WSA Stanisław Nitecki sekr. sąd. Magdalena Nowacka-Brzeźniak Protokolant po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2008 r. sprawy ze skargi Gminy D.G. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze

 

UZASADNIENIE

Uchwałą Nr [...] z dnia [...] Rada Miasta w D. G. ustaliła zasady korzystania ze stołówek szkolnych oraz ustaliła wysokość opłat za posiłki w tychże stołówkach. Wykonanie uchwały powierzono Prezydentowi Miasta D. G i określono, że wchodzi ona w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Ś.

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Ś. na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 ze zm.) stwierdził nieważność powyższej uchwały, jako niezgodnej z art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.). Organ nadzoru stwierdził, że Rada Miasta nie ma kompetencji do regulowania materii ujętej w zakwestionowanej uchwale. Według art. 67a ust 2 ustawy o systemie oświaty organem mającym kompetencję do ustalenia zasad i wysokości opłat za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest organ prowadzący szkołę - Prezydent Miasta. Według rozstrzygnięcia nadzorczego unieważniona uchwała była również niezgodna z art.13 ustawy o ogłoszeniu aktów normatywnych... albowiem akt ten nie należy do żadnej z kategorii aktów prawnych ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Województwa Ś. Organ nadzorczy podniósł również, że aby akt normatywny mógł być uznany za przepis powszechnie obowiązujący spełnione muszą być pewne wymogi: akt musi być wydany przez kompetentny organ, musi zawierać normy o charakterze abstrakcyjnym (wielokrotne zastosowanie) i generalnym (skierowane do nieokreślonego adresata) i musi być ogłoszony w sposób określony w ustawie o ogłaszaniu aktów prawnych..... Unieważniony akt nie spełnia powyżej wymienionych wymagań, w szczególności nie może być uznany za akt generalny skierowany do nieokreślonego adresata.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00