Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 grudnia 2007 r., sygn. VIII SA/Wa 232/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Owsińska-Gwiazda, Sędziowie Sędzia WSA Wojciech Mazur, Sędzia WSA Marek Wroczyński /sprawozdawca/, Protokolant Anita Sałek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2007 r. sprawy ze skargi S.K.P.B.M. w R.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu 1) oddala skargę; 2) przyznaje od Skarbu Państwa i nakazuje wypłacić ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na rzecz adwokata M. Ż. prowadzącego Kancelarię Adwokacką w R. przy [...], kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych oraz kwotę 52,80 (pięćdziesiąt dwa 80/100) złotych stanowiącą 22% VAT, tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
Decyzją nr [...] z dnia [...] znak: [...] Burmistrz Gminy i Miasta P., po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 lipca 2002r., złożonego przez spółkę z o.o. C-P, jako przedstawiciela inwestora [...] spółka z o.o., ustalił warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie stacji bazowej telefonii cyfrowej sieci [...]wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną na działce położonej w R. o nr 296.
Od decyzji tej odwołali się J. i M. K., Stowarzyszenie [...] oraz Stowarzyszenie [...], wskazując na nieprawidłowości w przeprowadzeniu postępowania, uciążliwość planowanej budowy dla środowiska, nieuwzględnienie w raporcie oddziaływania na środowisko istotnych elementów, których brak nie pozwala na wydanie prawidłowej decyzji.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w R. działając na podstawie art.138 § 2 Kpa, decyzją z dnia [...], znak [....] uchyliło decyzję Burmistrza Gminy i Miasta P. z dnia [...] i przekazało sprawę do ponownego rozpoznania.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż z dniem 28 lipca 2005 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych ustaw (DZ.U. nr 113, poz. 954). Zgodnie z art. 19 wskazanej wyżej ustawy, do postępowań w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wszczętych a nie zakończonych decyzją ostateczną przed dniem jej wejścia w życie, przepisy dotychczasowe stosuje się na wniosek uprawnionego podmiotu. W tej sytuacji zdaniem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. organ I instancji winien wystąpić do inwestora celem wskazania przez niego sposobu prowadzenia dalszego postępowania, tzn. czy ma ono być prowadzone zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, czy z zastosowaniem nowych przepisów. Wskazując dodatkowo, że postępowanie odnośnie ochrony środowiska przy realizacji inwestycji, zostało wyłączone z postępowania o warunkach zabudowy do oddzielnego postępowania, które zgodnie z art. 46 ustawy Prawo ochrony środowiska kończy się decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednocześnie organ odwoławczy zwrócił uwagę, że planowana inwestycja, zgodnie z rozporządzeniem nr 40 Wojewody Mazowieckiego z 5-05-2005 r. położona jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu- Lasy P-S, które to rozporządzenie zawiera określone wymagania dla realizacji tego rodzaju inwestycji i przy ponownym rozstrzyganiu sprawy, przepisy te również należy uwzględnić.