Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 lipca 2004 r., sygn. II SA/Wr 757/03
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Moskała, Sędziowie WSA Jerzy Strzebińczyk, Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Caliński, po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2004 r. na rozprawie sprawy ze skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Powiatu Dzierżoniowskiego z dnia 24 lutego 2003 r. Nr V/33/2003 w przedmiocie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dzierżoniowie stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
ygn. akt 3 II SA/Wr 757/03
UZASADNIENIE
Wojewoda Dolnośląski w dniu 9 kwietnia 2003 roku złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu -wnosząc na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
0 samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592.) o stwierdzenie
nieważności uchwały Rady Powiatu Dzierżoniowskiego nr V/33/2003 z dnia 24
lutego 2003 r. w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego
Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dzierżoniowie.
Na poparcie skargi organ nadzoru podniósł, iż Rada Powiatu Dzierżoniowskiego w dniu 24 lutego 2003 r. podjęła m.in. uchwałę nr V/33/2003 w sprawie likwidacji Powiatowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Dzierżoniowie. Zgodnie z art. 43 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 91, poz. 408, z późn. zm.) rozporządzenie lub uchwała o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej powinny określać sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości oraz termin zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty wydania rozporządzenia lub podjęcia uchwały o likwidacji. Projekt rozporządzenia lub uchwały o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej wymaga opinii wojewody oraz opinii właściwych organów gminy i powiatu, których ludności zakład udziela świadczeń zdrowotnych, a także sejmiku województwa, jeśli zasięg działania zakładu obejmuje województwo lub jego znaczną część. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy wydawaniu rozporządzenia i podejmowaniu uchwały o przekształceniu zakładu, jeżeli w wyniku przekształcenia ma nastąpić likwidacja lub istotne ograniczenie poszczególnych rodzajów działalności zakładu