Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2010 r., sygn. IV SA/Gl 524/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Walentek Protokolant sekr. sąd. Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2010 r. sprawy ze skargi Związku "A" w C. na uchwałę Rady Powiatu w C. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zakładów opieki zdrowotnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] Rada Powiatu w [...] podjęła uchwałę Nr [...]w sprawie likwidacji Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w B. Według zapisów przyjętych w uchwale, z dniem 1 maja 2009 r., realizację świadczeń zdrowotnych likwidowanego Zespołu powierzono niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej utworzonemu przez C. S. w zakresie określonym w § 2 ust. 2 uchwały, natomiast usługi ratownictwa medycznego zapewnić ma Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Stacja Pogotowia Ratunkowego w C. (§ 2 ust. 3 uchwały). W uchwale zadeklarowano też, iż dalsze, nieprzerwane udzielanie świadczeń zdrowotnych, którymi dotychczas zajmował się likwidowany Zespół, wskazane w § 2 ust. 1 uchwały, zostanie zapewnione przez nowego świadczeniodawcę, na takich samych warunkach, jak świadczenia dotychczas udzielane. W § 3 ust. 2 uchwała wskazywała dzień 31 grudnia 2009 r. jako termin zakończenia czynności likwidacyjnych.
Opisana uchwała została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przez Region [...] A w C., który wniósł o stwierdzenie jej nieważności i zasądzenie kosztów postępowania. W uzasadnieniu skargi podkreślono w pierwszej kolejności, iż jej wniesienie poprzedziło bezskuteczne wezwanie do usunięcia naruszenia prawa skierowane w dniu [...] do Rady Powiatu w C. Zdaniem skarżącego, zaskarżona uchwała narusza art. 43 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej w skutek braku określenia sposobu i formy zapewnienia osobom korzystającym z dotychczasowych świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalszego nieprzerwanego udzielania takich świadczeń bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości, w szczególności w zakresie treści § 2 ust. 3 uchwały, dotyczącej usług ratownictwa medycznego oraz narusza art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez brak konsultacji zmienionego projektu uchwały ze skarżącą. Powołując się na stosowne orzecznictwo sądów administracyjnych skarżąca zakwestionowała dopuszczalność przekazania likwidowanych świadczeń zdrowotnych jedynego publicznego szpitala w na rzecz zakładu niepublicznego, w czym upatrywała naruszenia art. 68 Konstytucji RP. Akcentowała, iż ostateczna treść uchwalonego aktu odbiegała od treści projektu przedłożonego do zaopiniowania właściwym do tego podmiotom, w tym skarżącej za pośrednictwem korespondencji datowanej na dzień [...] Nadto, procedura opiniodawcza nie może ograniczać się tylko i wyłącznie do technicznej wymiany korespondencji. W opinii sporządzonej do pierwszego projektu uchwały skarżąca wniosła uwagi w zakresie braku pełnej informacji, co do zasad nieodpłatnego korzystania ze składników majątku zakupionych ze środków pochodzących z ZPORR czy WOŚP oraz sytuacji zatrudnionych do tej pory w likwidowanym Zespole pracowników. Zdaniem skarżącej, kolejny zmieniony projekt powinien uwzględniać zaproponowane uwagi i być ponownie przedmiotem konsultacji z reprezentatywną organizacją związkową.