Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 4 marca 2010 r., sygn. IV SA/Gl 617/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.) Sędzia WSA Stanisław Nitecki Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Wita-Łyskawa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2010 r. sprawy ze skargi Związku Nauczycielstwa Polskiego w W. na uchwałę Rady Miejskiej w B. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo - wychowawczych oddala skargę
Uzasadnienie
Uchwałą Nr [...] z dnia [...] r., podjętą po uzyskaniu pozytywnej opinii [...] Kuratora Oświaty, Rada Miejska w B. rozwiązała z dniem [...] r. Zespół Szkół [...] nr [...] z siedzibą w B. przy ul. [...], w skład którego wchodziły: Szkoła Podstawowa [...] nr [...] oraz Gimnazjum [...] nr [...]. W treści przedmiotowej uchwały wskazano, że wspomniane placówki ulegają likwidacji, zaś ich uczniom zapewnia się możliwość kontynuowania nauki w pozostałych szkołach specjalnych, z kolei pracownikom - zatrudnienie w innych szkołach i placówkach funkcjonujących na terenie B. Określono również, iż dokumentację zlikwidowanego podmiotu przejmuje Zespół Szkół [...] nr [...] z siedzibą w B. przy ul [...], natomiast dokumentację przebiegu nauczania - [...] Kurator Oświaty, jako organ sprawujący nadzór pedagogiczny. W podstawie prawnej uchwały powołano art. 12 pkt 8 lit. i), art. 92 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), art. 23´ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), a także art. 5 ust. 5a i art. 5c pkt 1 w związku z art. 62 ust. 5 oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wykonanie uchwały powierzono Prezydentowi Miasta B.
W dniu [...] r. do Rady Miejskiej w B. wpłynęło pismo podpisane przez Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego, będące wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. W jego treści podniesiony został zarzut, iż przedmiotowa uchwała mieści się w pojęciu aktu prawnego objętego zakresem zadań związków zawodowych, a mimo to przy jej uchwalaniu nie została wyczerpana procedura wskazana w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) polegająca na przedłożeniu tym związkom jej projektu, celem uzyskania wymaganej opinii. Strona powołała się również na pogląd zaprezentowany w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 17 czerwca 1993 r. (sygn. akt I PZP 2/93) po myśli, którego udział związków zawodowych w procesie legislacyjnym jest regulowany ustawowo, a celowe i świadome pominięcie ich udziału w opiniowaniu projektu uchwały organu gminy stanowi naruszenie prawa. Nadto podkreśliła, że w wyroku z dnia 30 listopada 2007 r. o sygn. akt I OSK 1282/07, Naczelny Sąd Administracyjny sformułował tezę, iż proces likwidacji placówki oświatowej stanowi całość, na którą składają się uchwały: o zamiarze likwidacji oraz o likwidacji tej placówki i oba te akty wymagają zaopiniowania przez związki zawodowe.