Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 15 grudnia 2004 r. - Hauptzollamt Neubrandenburg przeciwko Jens Christian Siig. - Sprawa C-272/03., sygn. C-272/03
Sprawa C-272/03
Hauptzollamt Neubrandenburg
przeciwko
Jensowi Christianowi Siigowi
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesfinanzhof)
Wspólnotowy Kodeks Celny - Powstanie długu celnego - Procedura odprawy czasowej - Zmiana ciągnika naczepy
Streszczenie wyroku
Unia celna - Procedura odprawy czasowej ze zwolnieniem z należności celnych - Odprawa czasowa pojazdów drogowych do użytku handlowego - Zmiana na obszarze celnym Wspólnoty ciągnika przyczepy w trakcie transportu kończącego się poza tym obszarem - Odmowa przyznania możliwości skorzystania z procedury odprawy czasowej
(rozporządzenie Komisji nr 2454/93, art. 670 lit. p) i art. 718 ust. 3 lit. d))
Artykuł 718 ust. 3 lit. d) i art. 670 lit. p) rozporządzenia nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - z których ten ostatni przepis definiuje pojęcie „ruchu wewnętrznego” w ramach odprawy czasowej ze zwolnieniem z należności celnych przywozowych, a pierwszy określa warunek, od spełnienia którego uzależnione jest skorzystanie z procedury odprawy czasowej pojazdów drogowych do użytku handlowego - należy interpretować w ten sposób, że zabraniają one używania ciągnika siodłowego zarejestrowanego poza obszarem celnym Wspólnoty do transportu naczepy z miejsca znajdującego się na obszarze celnym Wspólnoty, gdzie została ona załadowana, do innego miejsca na obszarze celnym Wspólnoty, gdzie zostaje ona jedynie zaparkowana, w celu przewiezienia jej następnie do odbiorcy towarów mającego siedzibę poza obszarem celnym Wspólnoty przy użyciu innego ciągnika siodłowego.
Możliwość skorzystania z procedury odprawy czasowej jest bowiem bezpośrednio uzależniona od wykonywania przy użyciu danego pojazdu ściśle określonego przewozu, tj. przewozu związanego z przekroczeniem przez ten pojazd i przewożone towary lub osoby zewnętrznej granicy obszaru celnego Wspólnoty, tak więc to sama operacja przewozu wykonywana przy użyciu danego środka transportu jest czynnikiem rozstrzygającym, a nie miejsce przeznaczenia przewożonych towarów lub osób.