Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 3 lipca 2019 r., sygn. II CSK 425/18

Roszczenia o przyznanie dotacji oświatowej szkole niepublicznej na 2017 r. i lata następne rozstrzygają tylko sądy administracyjne.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Małgorzata Manowska (przewodniczący)

SSN Beata Janiszewska (sprawozdawca)

SSN Joanna Misztal-Konecka

Protokolant Agnieszka Łuniewska

w sprawie z powództwa C. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. przeciwko Gminie Miejskiej O. o zapłatę, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 3 lipca 2019 r., skargi kasacyjnej strony powodowej od postanowienia Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. akt I ACz (...),

1. oddala skargę kasacyjną;

2. zasądza od C. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. na rzecz Gminy Miejskiej O. kwotę 4050 (cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Powódka C. Spółka z o.o. w Ł. wystąpiła przeciwko Gminie Miejskiej O. o zapłatę bliżej określonej kwoty tytułem dotacji oświatowej za kwiecień 2017 r. Postanowieniem z 6.10.2017 r. Sąd Okręgowy w Ł. odrzucił pozew ze względu na niedopuszczalność drogi sądowej, natomiast zaskarżonym obecnie postanowieniem Sąd Apelacyjny w (...) oddalił zażalenie powódki na postanowienie Sądu I instancji.

Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko Sądu Okręgowego, że w sprawie znajduje zastosowanie art. 90 ust. 11 ustawy o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 2198 ze zm., dalej jako u.s.o.), kwalifikujący przyznanie dotacji, o których mowa w art. 90 ust. 1a-8, jako czynność z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.). Do rozpoznania sprawy właściwy jest zatem sąd administracyjny, co uzasadnia odrzucenie pozwu na podstawie art. 199 § 1 pkt 1 k.p.c. Zdaniem Sądu Apelacyjnego nie można było podzielić stanowiska powódki, że jedynie przyznanie dotacji, o której mowa w art. 90 ust. 3 u.s.o., stanowi czynność z zakresu administracji publicznej. Czynnością taką nie jest natomiast odmowa przyznania dotacji, w razie której możliwe jest dochodzenie ochrony w postępowaniu cywilnym. Wywodzoną z tego rozróżnienia dwutorowość orzekania w sprawach oświatowych: przez sądy powszechne i sądy administracyjne, Sąd Apelacyjny uznał za pozbawioną racjonalnych podstaw. Ponadto, w ocenie tego Sądu, dokonana przez pozwaną odmowa przyznania dotacji stanowiła sama w sobie, niezależnie od stosowania art. 90 ust. 11 u.s.o., czynność z zakresu administracji publicznej. Powódce przysługiwała więc skarga do sądu administracyjnego, wykluczająca rozpoznanie sprawy w procesie cywilnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00