Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 28 marca 2001 r. sygn. II UKN 283/00

Pogorszenie stanu zdrowia będące następstwem procesu chorobowego jest przedmiotem ochrony w ramach ubezpieczenia chorobowego lub rentowego, a nie wypadkowego.

Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar (sprawozdawca)

Sędziowie: SN Maria Tyszel, SA Herbert Szurgacz (autor uzasadnienia)

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2001 r. sprawy z powództwa Danuty P. przeciwko Przedsiębiorstwu Państwowemu-Polskiej Żeglugi Morskiej w S. o odszkodowanie, na skutek kasacji powódki od wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 16 grudnia 1999 r. [...]

oddalił kasację.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 grudnia 1999 r. Sąd Apelacyjny-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Poznaniu zmienił wyrok Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Szczecinie z 21 maja 1999 r. w ten sposób, że oddalił powództwo Danuty P. w stosunku do Przedsiębiorstwa Państwowego Polskiej Żeglugi Morskiej w S. o jednorazowe odszkodowanie w związku ze śmiercią męża Mieczysława P. w następstwie wypadku przy pracy.

Sąd Okręgowy uznał, że mąż powódki, Mieczysław P. zamustrował na statek m/s „K.S.” w H. w dniu 13 kwietnia 1996 r., jako III mechanik. Statek odbywał rejs z H. do W., a następnie w drodze powrotnej miał postój w K. W cieśninach D. bunkrował paliwo i dalej płynął do A. Mąż powódki pracował w siłowni. Wachty pełnił w stałych godzinach od 1200 do 1600 i od 000 do 400. Do obowiązków męża powódki należało między innymi prowadzenie gospodarki paliwowej, dlatego też uczestniczył w bunkrowaniu paliwa, które miało miejsce 6 czerwca 1996 r. W siłowni panuje wysoka temperatura. W wirówkach, gdzie musiał pracować Mieczysław P., temperatura jest jeszcze wyższa, dochodzi do 50° C, 60° C. Statek, na którym płynął mąż powódki był stary, ale jego awaryjność była mała. Praca mechanika była trudna. Źle działała wentylacja.

Zwłoki Mieczysława P. znalazł w jego kabinie II oficer w dniu 9 czerwca 1996 r. Mieczysław P. nie skarżył się na dolegliwości serca, ale w jego kabinie znaleziono leki nasercowe. Sekcja zwłok wykazała, że przyczyną zgonu był zakrzep tętnicy wieńcowej, niedokrwienie mięśnia sercowego. Wykryto również zawał serca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00