Wyrok NSA z dnia 29 września 2023 r., sygn. III OSK 2882/21
Oświata
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie sędzia NSA Wojciech Jakimowicz sędzia del. WSA Sławomir Pauter Protokolant asystent sędziego Przemysław Iżycki po rozpoznaniu w dniu 29 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 października 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 510/19 w sprawie ze skargi A. Z. na czynność Burmistrza Pruszcza Gdańskiego z dnia 3 czerwca 2019 r., nr OKS.4464.70.2019 w przedmiocie odmowy przyznania niepełnosprawnemu dziecku bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Z. na rzecz Burmistrza Pruszcza Gdańskiego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 10 października 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 510/19 wydanym w sprawie ze skargi A. Z. na czynność Burmistrza Pruszcza Gdańskiego z 3 czerwca 2019 r. nr OKS.4464.70.2019 w przedmiocie odmowy przyznania niepełnosprawnemu dziecku bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm., dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Pismem z 31 sierpnia 2018 r. skarżąca zwróciła się do Burmistrza Pruszcza Gdańskiego z wnioskiem o zapewnienie jej córce N. Z. bezpłatnego przewozu z miejsca zamieszkania do jednostki oświatowej (Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w S.) i z powrotem wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu.
W odpowiedzi na ww. wniosek Burmistrz Pruszcza Gdańskiego w piśmie z 4 września 2018 r. (nr OKS.4464.130.2018) odmówił zapewnienia wnioskowanego przewozu. Jako podstawę prawną organ podał art. 32 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.), wskazując, że wymieniony we wniosku OREW w S. nie jest placówką najbliższą względem miejsca zamieszkania dziecka.