Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. II OSK 912/22
Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Miron (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Kr 735/21 w sprawie ze skargi M. J. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 23 kwietnia 2021 r., nr 185/2021 w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 17 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Kr 735/21 oddalił skargę M.J. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 23 kwietnia 2021 r. nr 182/2021 w przedmiocie nakazu rozbiórki.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Pismem z dnia 22 maja 2020 r. P. sp. z o.o. z siedzibą w K. zwróciła się do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego - ziemskiego w Krakowie (dalej: "PINB") w sprawie obiektu budowlanego zlokalizowanego na eksploatowanej infrastrukturze gazowej średniego ciśnienia na działce nr [...] w miejscowości M. przy ul. [...], gmina W.. W ww. piśmie stwierdzono, że lokalizacja obiektu budowlanego na działce nr [...] przy ul. [...] w M. jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. z 2013 r., poz. 640; dalej: "Rozporządzenie"). Ponadto w piśmie podniesiono, że zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1333; dalej: "pr. bud." lub "ustawa Prawo budowlane") budowa przedmiotowego obiektu budowlanego wymagała zgłoszenia właściwemu organowi oraz że na podstawie art. 30 ust. 2 pr. bud. do zgłoszenia należy dołączyć w zależności od potrzeb, odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami. W związku z powyższym w piśmie stwierdzono, że "właściciel nieruchomości przed budową przedmiotowego budynku nie uzgodnił z naszym zakładem jego lokalizacji, co stanowi naruszenie przytoczonego wyżej przepisu. Nadmieniamy, że lokalizacja przedmiotowego obiektu budowlanego na infrastrukturze gazowej utrudnia nam wykonywanie podstawowych czynności eksploatacyjnych, przede wszystkim kontrolę szczelności gazociągu. Ze względu na powyższe zwrócono się do PINB o podjęcie działań zgodnie z posiadanymi kompetencjami".
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right