Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2022 r., sygn. II OSK 882/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie: sędzia NSA Leszek Kiermaszek (spr.) sędzia del. WSA Mirosław Gdesz po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 grudnia 2018 r. sygn. akt II SA/Bk 541/18 w sprawie ze skargi J. S. na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki budynku gospodarczego o wymiarach 8,0 x 4,50 m 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na rzecz J. S. kwotę 240,00 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. akt II SA/Bk 541/18, po rozpoznaniu skargi J. S. (dalej określanego jako skarżący) na decyzję Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] czerwca 2018 r., nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki budynku gospodarczego o wymiarach 8 x 4,5 m, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] marca 2018 r., nr [...].
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach stanu faktycznego
i prawnego sprawy:
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku decyzją z dnia [...] marca 2018 r. na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332, ze zm., obecnie Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, ze zm., dalej powoływanej jako ustawa) nakazał skarżącemu rozbiórkę drewnianego budynku gospodarczego o wymiarach 8 x 4,5 m), znajdującego się na działce nr [...] w obrębie [...] w gminie [...].
W uzasadnieniu tej decyzji organ wskazał, że w związku z pismem [...] sp. z o.o. w [...] Oddział Zakład Gazowniczy w [...] (dalej określanej jako spółka) zostało wszczęte postepowanie, w ramach którego w dniu 5 grudnia 2017 r. przeprowadzono kontrolę. W jej wyniku ustalono, że na wspomnianej działce wybudowano drewniany budynek gospodarczy o powyższych wymiarach, parterowy, nietrwale połączony z gruntem, z dachem dwuspadowym pokrytym blachodachówką, wyposażonym w obróbki blacharskie, rynny i rury spustowe. Organ podkreślił, że obiekt zrealizowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę i w odległości 10,53 m od osi przebiegającego przez działkę gazociągu wysokiego ciśnienia, a więc w strefie kontrolowanej gazociągu, wybudowanego na podstawie pozwolenia na budowę z dnia [...] listopada 1989 r., nr [...], wynoszącej 30 m (15 m z każdej jego strony). Tymczasem skarżący przed rozpoczęciem robót budowlanych nie wystąpił do spółki o uzgodnienie dotyczące możliwości zlokalizowania obiektu w strefie kontrolowanej. W efekcie brak podstaw do wdrożenia procedury legalizacyjnej z art. 48 ust. 2 ustawy, z uwagi na naruszenie przepisów o strefach kontrolowanych zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 640, dalej powoływanego jako rozporządzenie).