Wyrok NSA z dnia 8 marca 2023 r., sygn. II OSK 3133/19
Budowlane prawo
Dnia 8 marca 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 8 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 czerwca 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 986/18 w sprawie ze skarg L. R., G. R. i J. R. na decyzję Wojewody Łódzkiego z dnia 10 września 2018 r., nr 266/2018 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. podejmuje zawieszone postępowanie sądowe; II. uchyla pkt 1 zaskarżonego wyroku i oddala skargę L. R.; III. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 czerwca 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 986/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, w pkt 1, uwzględniając skargę L. R., uchylił zaskarżoną decyzję Wojewody Łódzkiego oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Sieradzkiego z dnia 6 czerwca 2018 r., nr 404/2018; w pkt 2 oddalił skargi G. R. i J. R., w pkt 3 przyznał wynagrodzenie pełnomocnikowi skarżących ustanowionemu z urzędu. Wyrok ten został wydany w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.
Decyzją z dnia 6 czerwca 2018 r., nr 404/2018, Starosta Sieradzki zatwierdził projekt budowlany i udzielił P. sp. z o.o. z siedzibą w W. pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] wraz z wewnętrzną linią zasilającą na działce nr [...], położonej w obrębie geodezyjnym K., w gminie B..
Odwołanie od ww. decyzji wniósł L. R., reprezentowany przez G. R. i J. R..
Zaskarżoną decyzją Wojewoda Łódzki utrzymał w mocy ww. decyzję o pozwoleniu na budowę.
Organ odwoławczy wskazał, że projektowana inwestycja jest zgodna z decyzjami ustalającymi lokalizację inwestycji celu publicznego, tj. decyzją Wójta Gminy Brzeźnio z 16 października 2017 r., znak: GG.6733.7.2017, oraz decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z 13 grudnia 2017 r., znak: SKO.4120/211/17. Ponadto podkreślił, że ważną kwestią w przedmiotowej sprawie jest ewentualne zakwalifikowanie planowanej inwestycji do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71). Mając na względzie wyjaśnienia inwestora zawarte w piśmie z 26 lutego 2018 r., kwalifikację instalacji radiokomunikacyjnej telefonii komórkowej P. pod względem oddziaływania na środowisko, opracowaną przez mgr inż. U. K., spec. systemów ochrony atmosfery, charakter przedmiotowej inwestycji, treść § 2 ust. 1 pkt 7 i § 3 ust. 1 pkt 8 ww. rozporządzenia oraz art. 124 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799 ze zm.), Wojewoda stwierdził, że z przedstawionej kwalifikacji przedsięwzięcia wynika, że EIRP dla anten sektorowych wyniesie 475,34 W i 1037,77 W. W rozpatrywanych odległościach, zgodnie § 3 ust. 1 pkt 8 lit. b i "c" [przyp. powinno być "d"] ww. rozporządzenia, wynoszących 20 m i 70 m od środka elektrycznego anten, główne wiązki promieniowania znajdują się na wysokości powyżej 46 m n.p.t., tj. w miejscach niedostępnych dla ludności. Ponadto mając na względzie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz. U. Nr 192 poz. 1883) wskazał, że określony w graficznym modelu obszaru oddziaływania instalacji radiokomunikacyjnej na środowisko, na podstawie obliczeń i analizy przewidywanych rozkładów pól elektromagnetycznych, zasięg obszaru, dla którego poziom elektromagnetycznego promieniowania jest większy niż 0,1 W/m2, dla minimalnego i maksymalnego tiltu (0° i 10°) wystąpi na wysokości powyżej 51 m, czyli w wolnej przestrzeni niedostępnej dla ludności. Dlatego w ocenie Wojewody, planowana inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, co zdaniem organu II instancji, potwierdza również pismo Wójta Gminy w Brzeźniu. W odniesieniu zaś do wymogów stawianych projektowi budowlanemu, organ odwoławczy nie doszukał się podstaw aby przedmiotowy projekt nie spełniał wymogów prawnych.