Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2019 r., sygn. II OSK 2715/18
Planowanie przestrzenne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Leszek Kiermaszek (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 3382/17 w sprawie ze skargi P. D. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy 1. prostuje zaskarżony wyrok w ten sposób, że podany w sentencji numer postanowienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad: [...] zastępuje numerem: [...], 2. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżone postanowienie, 3. zasądza od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na rzecz P. D. kwotę 1.050 (jeden tysiąc pięćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 lutego 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 3382/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. D. (dalej określanego jako skarżący) na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] października 2017 r., nr [...] (w sentencji podano błędny numer tego postanowienia) w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach stanu faktycznego
i prawnego sprawy:
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, jako zarządca autostrady [...] [...] - [...], powołanym postanowieniem z dnia [...] października 2017 r. odmówił skarżącemu uzgodnienia projektu decyzji Prezydenta Miasta [...]
o warunkach zabudowy dla zmiany sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek gospodarczy wraz z jego rozbudową na działce nr [...], położonej
w obrębie [...] w [...], przy autostradzie [...] [...] - [...]. Organ podkreślił, że linia zabudowy dla budynku względem krawędzi jezdni autostrady została określona niezgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1440, ze zm., obecnie Dz.U. z 2018 r. poz. 2068, ze zm., dalej powoływanej jako ustawa), ponieważ wyznaczono ją w odległości 30 m od krawędzi jezdni autostrady, podczas gdy odległość ta poza terenem zabudowy powinna wynosić 50 m. Działka inwestycyjna usytuowana jest zaś przy autostradzie, która na tym odcinku nie jest ograniczona znakami drogowymi D-23 (obszar zabudowany)