Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 15 października 2019 r., sygn. I OSK 232/18

Inspekcja pracy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie NSA Olga Żurawska - Matusiak del. WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Julia Chudzyńska po rozpoznaniu w dniu 15 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 września 2017 r. sygn. akt II SA/Lu 402/17 w sprawie ze skargi K. Ł. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w L. z dnia [...] lutego 2017 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do usunięcia zagrożenia na stanowisku pracy oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 19 września 2017 r. sygn. akt II SA/Lu 402/17 oddalił skargę K. Ł. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w L. z dnia [...]r. nr [...], wydaną w przedmiocie zobowiązania do usunięcia zagrożenia na stanowisku pracy.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie sprawy.

W wyniku kontroli przeprowadzonej w Przedsiębiorstwie Wielobranżowym "M. " - K. Ł. pomiędzy [...] r. a [...] r. Inspektor Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w L. (dalej: Inspektor Pracy; organ I instancji) wydał w dniu [...] r. nakaz skierowany do K. Ł. (dalej również: zobowiązany; skarżący; skarżący kasacyjnie), w którego 1. punkcie Inspektor Pracy nakazał "uzupełnić instrukcję dotyczącą naprawy kół i ogumienia o: informacje dotyczące sposobów naprawy/montażu/demontażu ogumienia i kół, których budowa oparta jest na różnych rodzajach felg (jednolitych pierścieniowych lub bezpierścieniowych, dzielonych); informacje dotyczące sposobów zabezpieczania pojazdów przy podnoszeniu podnośnikami; informacje dotyczące obowiązku pompowania kół samochodów ciężarowych, w szczególności wyposażonych w felgi pierścieniowe w koszach ochronnych [-] oraz o informacje dotyczące obowiązku konsultacji wszelkich napraw nietypowych z pracodawcą".

Decyzją z dnia [...]r. Okręgowy Inspektor Pracy w L. (dalej również: Okręgowy Inspektor Pracy; organ II instancji; organ odwoławczy), w wyniku rozpoznania odwołania K. Ł. (dalej również: zainteresowany, skarżący; skarżący kasacyjnie), utrzymał w mocy zaskarżony nakaz. Motywując swoje rozstrzygnięcie, organ odwoławczy wyjaśnił, że przedmiotowy nakaz został wydany w związku z zaistniałym w dniu [...] r. zbiorowym wypadkiem przy pracy, w następstwie którego śmierć poniósł jeden z pracowników zatrudnionych na stanowisku wulkanizatora, zaś dwaj inni pracownicy zatrudnieni na takich stanowiskach doznali urazów. Powołując się na obszerne fragmenty protokołu pokontrolnego, Inspektor stwierdził, że dokumentacja pokontrolna bezspornie wskazuje na okoliczności uzasadniające treść nakazów. Organ II instancji podniósł w tym względzie, że zgodnie z § 51 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ([Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650, z późn. zm.] - dalej: ogólne przepisy bhp) montaż, demontaż i eksploatacja maszyn, w tym ich obsługa, powinny odbywać się przy zachowaniu wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, uwzględniających instrukcje zawarte w dokumentacji techniczno-ruchowej. Organ II instancji zwrócił też uwagę na to, że czynność pompowania ogumienia kół zgodnie z § 28 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej i autobusowej komunikacji międzymiastowej (dalej również: rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r.) powinna odbywać się na wydzielonych stanowiskach i przy użyciu osłon zabezpieczających. Organ zaznaczył, że rozporządzenie to określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej, jednak zasadą bhp jest, że pompowanie kół samochodów ciężarowych lub innych kół, w tym wyposażonych w pierścienie zabezpieczające, powinno odbywać się w koszach zabezpieczających, chroniących pracowników przed uderzeniem przez wyrwane pierścienie lub elementy ewentualnie rozrywanej gumy lub felgi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00