Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie NSA z dnia 20 czerwca 2006 r., sygn. I OSK 710/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2006 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. Sp. z o. o. z siedzibą w [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 27 stycznia 2006 r., sygn. akt IV SA/GI 647/05 odrzucającego skargę K. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na pismo Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektora Pracy w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie inspekcji pracy postanawia oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 27 stycznia 2006 r., sygn. akt IV SA/GI 647/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę K. Sp. z.o.o. z siedzibą w [...] na pismo Państwowej Inspekcji Pracy -Okręgowego Inspektora Pracy w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie inspekcji pracy. W uzasadnieniu WSA podał, iż przedmiotem skargi jest pismo Zastępcy Okręgowego Inspektora Pracy w Katowicach z dnia [...] nr [...] podtrzymujące stanowisko Starszego Inspektora Pracy Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z dnia [...] nr [...], wydanym na podstawie art. 9 pkt 5 w związku z art. 21 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jednolity: Dz. U. Z 2001 r. Nr 124, poz. 1362 z późn. zrn.). Przedmiotowe wystąpienie dotyczy, jak podniósł Sąd, naruszeń prawa pracy związanych z systemem ewidencjonowania czasu pracy pracowników ochrony mienia oraz ich wynagrodzenia. WSA wskazał, iż zgodnie z art. 9 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy jednym z uprawnień organów Państwowej Inspekcji Pracy w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy jest skierowanie wystąpienia. Art. 9 pkt 5 tejże ustawy stanowi dalej, iż w razie stwierdzenia innych naruszeń niż wymienione w jego pkt 1 - 4, do pracodawcy lub organu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 należy usunięcie stwierdzonych naruszeń, a także w razie potrzeby o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do winnych. Zgodnie natomiast z art. 3 § 2 i § 3 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), jak dalej wskazał Sąd, kontrola działalności administracji publicznej obejmuje orzekanie w sprawach skarg na decyzje administracyjne, postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym, zabezpieczającym, inne akty wymienione w pkt 4 -7 tego przepisu oraz bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1- 4 art. 3 § 2 ustawy p.p.s.a. Sąd uznał, iż wbrew twierdzeniom skarżącej wystąpienie o jakim mowa w art. 9 pkt 5 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, nie stanowi formy działania inspektora pracy przybierającego postać decyzji administracyjnej. Nie można również uznać pokontrolnego wystąpienia Starszego Inspektora Pracy Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego inspektoratu Pracy w Katowicach za inne niż określone w pkt 1 - 3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Albowiem pomimo, iż w przedmiotowej sprawie wystąpienie zawiera zobowiązanie do usunięcia określonych w nim naruszeń prawa pracy, a także zawiera pouczenie o treści 21 d ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz inne elementy, które przemawiałyby za uznaniem dopuszczalności wniesienia skargi do sądu to jednak podnieść trzeba, iż wskazany w tymże wystąpieniu obowiązek nie rodzi dla jego adresata żadnych negatywnych skutków w przypadku jego niewykonania, co potwierdzają regulacje ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz art. 281 - 291 Kodeksu Pracy. Ponadto Sąd zwrócił uwagę na charakter prawny stwierdzonych przez inspektora pracy naruszeń prawa pracy, jako posiadające charakter cywilnoprawny, mogą stanowić podstawę indywidualnego roszczenia pracownika przeciwko skarżącej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00