Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 19 września 2017 r., sygn. II SA/Lu 402/17

Inspekcja pracy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Protokolant Starszy referent Marzena Okoń, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 września 2017 r. sprawy ze skargi K. Ł. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do usunięcia zagrożenia na stanowisku pracy oddala skargę.

Uzasadnienie

W wyniku kontroli przeprowadzonej w Przedsiębiorstwie Wielobranżowym "M.-P." - K. Ł. w dniach [...] r., [...] [...] r. oraz [...] r. Nadinspektor Pracy Kierownik Oddziału w C. Inspektor Pracy wydał w dniu [...] r. nakaz skierowany do K. Ł. - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "M.-P.".

W punkcie pierwszym nakazał uzupełnić instrukcję dotyczącą naprawy kół i ogumienia o informacje dotyczące sposobów naprawy/montażu/demontażu ogumienia i kół, których budowa oparta jest na różnych rodzajach felg (jednolitych pierścieniowych lub bezpierścieniowych, dzielonych); informacje dotyczące sposobów zabezpieczania pojazdów przy podnoszeniu podnośnikami; informacje dotyczące obowiązku pompowania kół samochodów ciężarowych, w szczególności wyposażonych w felgi pierścieniowe w koszach ochronnych oraz o informacje dotyczące obowiązku konsultacji wszelkich napraw nietypowych z pracodawcą. Obowiązek wykonać należało do dnia [...]. Jako jego podstawę prawną wskazano art. 11 pkt 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, art. 2374 § 1 i § 2 Kodeksu pracy, §41 ust. 1 pkt 2, §51 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, zasadę bhp z §28 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej i autobusowej komunikacji międzymiastowej. Uzasadniając nakaz wyjaśniono, że w czasie kontroli stwierdzono, iż naklejona na ścianie instrukcja bhp dotycząca naprawy kół i ogumienia zawiera jedynie uwagi na temat montażu i demontażu felgi na montażownicy, pompowania (nawet bez informacji o obowiązku pompowania kół w koszach ochronnych), wyważania i naprawy. Nie uwzględnia zasad bezpiecznego demontażu kół, a także innych zasad bhp wymaganych przy naprawach (demontażu, montażu, pompowaniu kół, naprawy i wymiany ogumienia) różnych kół, których budowa oparta jest na różnych rodzajach felg (jednolitych pierścieniowych lub bezpierścieniowych, dzielonych). Instrukcja powinna zaś w sposób zrozumiały dla pracowników wskazywać czynności, które należy wykonać przed rozpoczęciem danej pracy, zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania pracy, czynności do wykonania po jej zakończeniu oraz zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników. Powinna także uwzględniać informacje zawarte w instrukcjach obsługi naprawianych maszyn i urządzeń, dotyczących bezpośrednio wykonywanych czynności przez pracowników zakładu. Instrukcja powinna zawierać wskazówki odnośnie: sposobów naprawy/montażu/demontażu kół wyposażonych w felgi o różnej budowie (jednolite pierścieniowe lub bezpierścieniowe, dzielone); sposobu zabezpieczania pojazdów przy podnoszeniu podnośnikami; obowiązku pompowania kół samochodów ciężarowych, w szczególności wyposażonych w felgi pierścieniowe w koszach ochronnych, a także obowiązku konsultacji wszelkich napraw nietypowowych z pracodawcą. Inspektor zwrócił uwagę na to, że czynność pompowania ogumienia kół (z wyjątkiem przypadków dopompowywania kół zamontowanych w pojeździe) zgodnie z § 28 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej i autobusowej komunikacji międzymiastowej powinno odbywać się na wydzielonych stanowiskach i przy użyciu osłon zabezpieczających. Przy czym mimo, że rozporządzenie określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej w zakresie obsługi i naprawy tramwajów, trolejbusów i autobusów, to zasadą bhp jest, że pompowanie kół samochodów ciężarowych lub innych kół między innymi wyposażonych w pierścienie zabezpieczające, powinno odbywać się w koszach zabezpieczających, chroniących pracowników przed uderzeniem przez wyrwane pierścienie lub elementy ewentualnie rozrywanej gumy lub felgi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00