Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 września 2019 r., sygn. I OSK 2864/17

Nieruchomości

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant starszy asystent sędziego Anna Siwonia-Rybak po rozpoznaniu w dniu 20 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 lipca 2017 r. sygn. akt II SA/Po 337/17 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z części nieruchomości 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] maja 2016 r. nr [...], 2. zasądza od Wojewody [...] na rzecz A. K. kwotę 900 (dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 27 lipca 2017 roku sygn. akt II SA/Po 337/17, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2017, poz. 1369 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.", oddalił skargę A. K. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z części nieruchomości.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Starosta [...] decyzją z dnia [...] maja 2016 r., na podstawie art. 6 pkt 2 oraz art. 124 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 1774 ze zm.) dalej zwanej "u.g.n.", orzekł o ograniczeniu sposobu korzystania z części nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr [...] arkusz mapy [...], obręb [...], stanowiącej własność A. K. poprzez zezwolenie A. Sp. z o.o. z siedzibą w P. (dalej zwaną "spółką") na założenie i przeprowadzenie przewodów i urządzeń służących do przesyłania energii elektrycznej dla inwestycji polegającej na przebudowie istniejącej napowietrznej elektroenergetycznej jednotorowej linii 110 kV P. - W. na dwutorową. Zaskarżoną decyzją Wojewoda [...] utrzymał tę decyzję w mocy. W uzasadnieniu wskazał, że istota zaplanowanego przedsięwzięcia polega na całkowitym demontażu istniejącej linii wysokiego napięcia, a następnie budowie w jej miejsce nowej linii. Stwierdził, że organ, działając w trybie art. 124 u.g.n., nie ma kompetencji do oceny, czy obrany sposób przeprowadzenia przebudowy nie powinien być zastąpiony innym, mniej uciążliwym dla właściciela nieruchomości, ponieważ dyspozycja tego przepisu nakazuje badanie zgodności planowanej inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ocenie organu planowana w sprawie inwestycja jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym uchwałą Rady Miejskiej Pniewy Nr XXVI/264/2001 z 15 lutego 2001 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zabudowy mieszkaniowej w Lubocześnicy, gmina Pniewy (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 2001 roku Nr 25 poz. 368) dalej zwanym "planem miejscowym", bowiem ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości ustalone w pasie o szerokości 13,8 m mieści się w strefie ograniczonego użytkowania związanej z linią wysokiego napięcia (symbol na planie PO), wyznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w odległości 15 m od skrajnego przewodu linii elektroenergetycznej wysokiego napięcia 110 kV. Organ stwierdził ponadto, że w powołanym dokumencie planistycznym, w punkcie 3 ppkt b) ustalono, że na terenie oznaczonym "PO" będzie obowiązywał zakaz zabudowy obiektami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi w odległości mniejszej niż 15 m od skrajnego przewodu linii energetycznej 110 kV, co oznacza, że nie można budować takich obiektów odległości mniejszej niż 15 metrów od każdego ze skrajnych przewodów linii. Zdaniem organu potwierdza to, że na nieruchomości może istnieć więcej niż jeden przewód.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00