Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 28 maja 2019 r., sygn. I OSK 1884/17

Oświata

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka Protokolant starszy asystent sędziego Dorota Kozub-Marciniak po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Krakowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 kwietnia 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 127/17 w sprawie ze skargi D. K. na zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa z dnia [...] czerwca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji dyrektora Zespołu Szkół [...] w K. 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy Miasta Kraków na rzecz D. K. kwotę 1500 (tysiąc pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 11 kwietnia 2017 r., III SA/Kr 127/17, po rozpoznaniu sprawy ze skargi D. K. na zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa z [...] czerwca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji dyrektora Zespołu Szkół [...] w Krakowie stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia i zasądził od Gminy Miasto Kraków na rzecz skarżącej kwotę 540 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania. W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że zaskarżonym zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa, na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.; dalej jako "u.s.o.") odwołano skarżącą ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół [...] w Krakowie bez wypowiedzenia z dniem 29 czerwca 2016 r. W zarządzeniu tym wskazano na następujące przesłanki mające uzasadniać natychmiastowe odwołanie skarżącej z zajmowanej funkcji: a) odmowa podjęcia działań związanych z udostępnieniem pomieszczeń w internacie szkoły dla połączonego z nim przewiązką Zespołu [...] w Krakowie, który od 1 stycznia 2017 r. stał się jednostką zapewniającą wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną (rozszerzoną o zadania w zakresie rozliczania VAT i przeprowadzania inwentaryzacji) jednostek organizacyjnych Gminy Miasto Kraków zaliczanych do sektora finansów publicznych i związana z tym odmowa wykonania poleceń dotyczących podjęcia działań związanych z przeniesieniem internatu do sąsiedniej lokalizacji - tym samym skarżąca jako dyrektor uniemożliwiała wypełnianie przez Gminę Miasto Kraków zadań wynikających z art. 10a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446; dalej jako "u.s.g.") i realizację zapisów zawartych w art. 44 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870; dalej jako: "u.f.p."); b) odmowa wykonania poleceń dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa związanych z przygotowaniami do przeniesienia internatu do nowej lokalizacji, czym uniemożliwiono Gminie Miasto Kraków wypełnianie zadań wynikających z art. 44 ust. 3 u.f.p.; c) brak woli współpracy oraz umiejętności realizowania zadań nakładanych na skarżącą przez organ prowadzący, w szczególności niepodejmowania działań związanych z przeniesieniem internatu ZSIŚiM, nierzetelne i selektywne informowanie nauczycieli, uczniów i rodziców o zamierzeniach organu prowadzącego powodując poważne zaniepokojenie i dezorientację w społeczności szkolnej, angażowanie wychowanków internatu w działania, co mogło w znaczący sposób wpłynąć na ostateczny efekt trwającej rekrutacji do szkół wchodzących w skład Zespołu, a także zmniejszyć gwarancję zatrudnienia dla niektórych pracowników; d) poddanie w wątpliwość możliwości wywiązania się z umów podpisanych w związku z organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie, w szczególności dotyczących zakwaterowania i wyżywienia Policji w internacie w związku z zaistniałą sytuacją dotyczącą przeniesienia internatu, czym skarżąca jako dyrektor spowodowała zagrożenie niezrealizowania deklaracji Prezydenta Miasta Krakowa wyrażonej w Liście Intencyjnym Województwa Małopolskiego, Archidiecezji Krakowskiej i Miasta Kraków podpisanym 25 lutego 2015 r., zarządzenia nr 1737/2015 Prezydenta Miasta Krakowa z 3 lipca 2015 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów użyczenia samorządowych szkół i placówek Gminy Miasto Kraków podczas Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016 oraz zapisów ustawy z 18 marca 2016 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją wizyty Jego Świątobliwości Papieża Franciszka w RP oraz Światowych Dni Młodzieży - Kraków 2016 w zakresie, do którego zobowiązała się jako dyrektor jednostki organizacyjnej Gminy Miasto Kraków. Powyższe okoliczności miały stanowić zdarzenie nagłe, ponieważ doszło do sytuacji, w której dalsze pełnienie przez skarżącą funkcji kierowniczej nie było możliwe i zaszła konieczność natychmiastowego, w trakcie roku szkolnego, zaprzestania przez nią wykonywania funkcji dyrektora ZSIŚiM ze względu na zagrożenie interesu publicznego oraz prawidłowego funkcjonowania szkoły i tym samym spełniona została hipoteza normy prawnej zawartej w art. 38 ust. 1 pkt 2 u.s.o.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00