Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 października 2018 r., sygn. II OSK 2017/18

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie Sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant asystent sędziego Aneta Kolarz-Kucięba po rozpoznaniu w dniu 2 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 3150/17 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 16 marca 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 3150/17, na skutek skargi Gminy Miejskiej [...] uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] września 2017 r., nr [...], stwierdzające nieważność uchwały Rady Miasta [...] z [...] sierpnia 2017 r., nr [...], którą, powołując się na art. 241 k.p.a., nie uwzględniono wezwania H. S. z 21 lipca 2017 r. do usunięcia naruszenia prawa uchwałą Rady Miasta [...] z [...] czerwca 2017 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miejskiej [...].

Jak wynika z uzasadnienia zaskarżonego przed Sądem pierwszej instancji rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda [...] uznał, że objęta nim uchwała Rady Miasta [...] została podjęta bez podstawy prawnej, gdyż taką podstawą prawną nie mógł być ani art. 241 k.p.a., ani art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Pierwszy z powołanych przepisów dlatego, że pisma wzywające organy stanowiące gmin do usunięcia naruszenia prawa wynikającego z podjętych uchwał nie mogą być kwalifikowane jako wnioski w rozumieniu tego przepisu. Drugi z powołanych przepisów dlatego, że ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw od dnia 1 czerwca 2017 r. zmieniono go w ten sposób, że obecnie nie przewiduje on wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00