Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 708/15
Wady postępowania mogą być źródłem wadliwości decyzji, ale ostatecznej weryfikacji podlega to przy ocenie decyzji pod kątem wad nieważności z art. 156 § 1 K.p.a., ponieważ w tym trybie ocenie podlega sama decyzja. W przypadku wady rażącego naruszenia prawa wadliwość decyzji sprowadza się do oczywistej sprzeczności treści decyzji z jednoznacznie brzmiącym przepisem prawa obowiązującego w dacie jej wydania.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maria Wiśniewska, Sędzia NSA Jan Paweł Tarno, Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.), Protokolant sekretarz sądowy Julia Chudzyńska, po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych Ministra Infrastruktury i Rozwoju i K. Ż. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2014 r. sygn. akt I SA/Wa 1403/14 w sprawie ze skargi P. S.A. w W. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2) zasądza od P. S.A. w W. na rzecz skarżących kasacyjnie: K. Ż. oraz Ministra Infrastruktury i Budownictwa kwoty po 280 (dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skarg kasacyjnych, wniesionych do Naczelnego Sądu Administracyjnego przez K. Ż. i przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju, jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2014 r., sygn. akt I SA/Wa 1403/14, którym, w sprawie ze skargi P. S.A. w W., uchylono decyzję Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...], wydaną w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji uwłaszczeniowej.
Wyrok wydany został w następujących, ustalonych przez Sąd I instancji, okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Wojewoda P., działając na podstawie art. 37a ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "P." (obecnie: Dz. U. z 2014 r., poz. 1160 ze zm.), dalej zwaną "ustawą komercjalizacyjną" oraz art. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (Dz. U. nr 86, poz. 789 ze zm.; obecnie: Dz. U. z 2016 r., poz. 1727 ze zm.), decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r., nr [...], stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. przez Skarb Państwa prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w G., obejmującej działkę nr [...] o pow. 0,6334 ha, obręb W., wchodzącej w skład linii kolejowej 201 N. - G. oraz stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. przez P. S.A. prawa użytkowania wieczystego ww. gruntu i prawa własności urządzeń znajdujących się na tym gruncie.